A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Účetní jednotka vychází z předpokladu, že bude nepřetržitě pokračovat ve své činnosti. V účetní jednotce nenastává žádná skutečnost, která by ji omezovala nebo jí zabraňovala v této činnosti pokračovat i v dohledné budoucnosti. Vzhledem k přílivu uprchlíků z Ukrajiny, kteří do Česka začali proudit po zahájení ruské invaze 24.února 2022, vydala vláda dne 2.března Usnesení č. 147 o vyhlášení nouzového stavu od 4.března 2022, a to na 30 dní. Usnesením vlády č. 439 ze dne 25.května 2022 byl nouzový stav prodloužen až do 30.června 2022. Činnost účetní jednotky nebyla ovlivněna způsobem, který by měl dopad do účetních metod. |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
---|
Mezi roky 2021 a 2022 nenastaly změny v účetních předpisech pro veřejný sektor ani v závazných Českých účetních standardech, které by měly dopad do uspořádání, označování, obsahového vymezení nebo oceňování položek rozvahy či výkazu a ztráty. Účetní jednotka neprovedla oproti předchozímu účetnímu období žádné změny v uspořádání, označování a obsahovém vymezení těchto položek účetní závěrky ani nezměnila způsoby oceňování. |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
---|
Krajské ředitelství policie Jihočeského kraje vede účetnictví v plném rozsahu a používá metody stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů a Českými účetními standardy (č. 701-710). Informace jsou v účetní závěrce uvedeny v Kč na dvě desetinná místa. Minulé období je Netto k 31.12. Metoda oceňování - Nakoupený majetek a zásoby je oceňován pořizovacími cenami stanovenými v souladu s vyhláškou č. 410/2009 Sb. - Krajské ředitelství nevyužilo možnosti snížení dolní hranice ocenění drobného dlouhodobého majetku (DDM), užívá standardní cenové hranice stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb. (§13 odst. 6 a §14 odst. 6 - tj. 3 resp. 7 tis. Kč). - Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) krajské ředitelství přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. - Majetek účtové třídy 0 určený k prodeji (včetně DDM) je průběžně přeceňován na reálnou hodnotu. Majetek je považován za určený k prodeji okamžikem, kdy je nepotřebný pro stát a bylo zahájeno zjišťování zájemců o koupi podle vyhlášky č. 62/2001 Sb. o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu. Za reálnou hodnotu se v souladu s metodickým pokynem zřizovatele považuje cena v místě a čase obvyklá, u nemovitého majetku cena stanovená aktuálním znaleckým posudkem (a to cena administrativní, pokud je vyšší než cena v místě a čase obvyklá). Disponibilní majetek (vyjma drobného dlouhodobého) je znovu přeceňován v případě, že dojde k významné změně jeho hodnoty nebo v případě vyhotovení nového znaleckého posudku. - Metodické doporučení zřizovatele k určení okamžiku, kdy se majetek stává určeným k prodeji (a tedy podléhá povinnosti přecenění na reálnou hodnotu) trvá od roku 2013. Do 31. prosince 2012 účetní jednotka přeceňovala majetek v souladu s pokynem zřizovatele již k okamžiku, kdy se stal nepotřebným pro stát. - V rámci možnosti volby složeného či nesloženého účetního zápisu podle bodu 3.4.10. ČÚS 709 účetní jednotka zvolila způsob nesloženého zápisu. Volba je dána také možnostmi používaného informačního systému SAP. Prvním krokem je zrušení oprávek souvztažným zápisem proti příslušnému účtu třídy 0 a druhým krokem je přecenění z takto získané zůstatkové ceny na reálnou hodnotu účetním zápisem na účtu účtové třídy 0 proti účtu 407. Je zajištěno shodné výsledné zobrazení v účetní závěrce jako při použití nesloženého zápisu. Liší se pouze obraty na účtech. Po přecenění následuje přeúčtování na nový účet majetku určeného k prodeji (035 resp. 036). - Zásoby určené k prodeji se na reálnou hodnotu v souladu s § 27 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, nepřeceňují. Účtování o zásobách - Pro účtování o zásobách účetní jednotka používá způsob A. Pro zásoby potravin v provozu závodního stravování užívá krajské ředitelství i způsob B. - Vnitřním pokynem jsou stanoveny druhy zásob účtované přímo do spotřeby bez zaúčtování na sklad. - Pro oceňování úbytků zásob ze skladu užívá účetní jednotka vážený aritmetický průměr, který je počítán při každém úbytku zásob. Stejné pravidlo platí i pro oceňování úbytku zásob nabytých za účelem bezúplatného předání z účtu 139 podle § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb. - Výjimkou z pravidla oceňování váženým aritmetickým průměrem jsou věci pořízené z FKSP a věci vedené pod unikátním výrobním číslem (oceňují se pořizovací cenou). - V případě účtování o významném množství o bezúplatně nabytých zásob, jejichž spotřeba nebo jiný úbytek nenastal v roce, nabytí přes účet 384 - Výnosy příštích období, účetní jednotka rozpouští do výnosů běžného období v původních pořizovacích cenách (tj. v cenách, v nichž bylo účtováno o nabytí zásob). Metoda časového rozlišení nákladů a výnosů - Účetní jednotka používá metodu časového rozlišení nákladů a výnosů (včetně tvorby dohadných položek). - Obdobím se pro potřeby časového rozlišení rozumí kalendářní rok, a to i u transferů. Mezi měsíci nebo čtvrtletími téhož období účetní jednotka časově nerozlišuje. Při časovém rozlišení je aplikován princip významnosti. Hranice významnosti byla stanovena na částku 130.000,- Kč. Bez ohledu na částku se časově rozlišují vždy skutečnosti, u nichž to stanoví Český účetní standard, tzn. náklady a výnosy (či jiný očekávaný ekonomický prospěch) z transferů poskytnutých formou zálohy, které podléhají vypořádání v jiném období; dále nevyfakturované dodávky energií na nemovitostech a ostatní nevyfakturované dodávky. Metoda opravných položek - Opravné položky k pohledávkám jsou tvořeny i snižovány průběžně v návaznosti na délku prodlení podle §65 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009 Sb (10% za každých 90 dní po splatnosti) - Snížení opravných položek vytvořených v rámci prvního použití metody prostřednictvím účtu 406 je v souladu s doporučením Ministerstva financí účtováno prostřednictvím příslušného účtu nákladů - 556, tj.výsledkově, nikoli rozvahově. - Účetní jednotka (zpravidla při inventarizaci) posuzuje i potřebu tvorby opravné položky k majetku, například z titulu věcných břemen. Tato potřeba nebyla zjištěna. Metoda kurzových rozdílů - Krajské ředitelství aplikuje metodu kurzových rozdílů - průběžně je účtováno o kurzových rozdílech k okamžiku uskutečnění účetního případu. Přecenění položek uvedených v §4 odst. 12 zákona o účetnictví kursem vyhlášeným ČNB se v mezitímní účetní závěrce neprovádí, jen k rozvahovému dni. Kurzové rozdíly jsou účtovány prostřednictvím příslušných účtů nákladů a výnosů - 563 a 663. Metoda rezerv - Krajské ředitelství zatím nepoužilo metodu tvorby rezerv. Metoda odepisování - Krajské ředitelství odepisuje majetek rovnoměrným způsobem v souladu s Českým účetním standardem č. 708. Má sestaven odpisový plán, o odpisech je účtováno měsíčně, částky jsou v souladu s bodem 4.6. ČÚS 708 zaokrouhlovány na celé koruny nahoru. - Krajské ředitelství neodpisuje pozemky, kulturní předměty, drobný dlouhodobý majetek, majetek určený k prodeji a přeceněný na reálnou hodnotu, majetek v nájmu či výpůjčce a další majetek uvedený v §66 odst. 7 vyhlášky č. 410/2009 Sb. včetně majetku určeného k prodeji. Drobný dlouhodobý majetek - Celá pořizovací cena drobného dlouhodobého majetku nakoupeného (nebo vlastními silami vytvořeného) je při pořízení účtována do nákladů (558) a na příslušný účet oprávek (088 resp. 078). Za majetek vytvořený vlastní činností se v souladu s metodickým výkladem Ministerstva financí považuje i drobný dlouhodobý majetek získaný rozebráním většího majetkového celku vedeného na účtu 022. - Do nákladů (558) je účtováno také bezúplatné nabytí drobného dlouhodobého majetku od subjektů, které nejsou vybrané účetní jednotky, a to výsledkově proti účtu 649, v souladu s bodem 5.3.3. ČÚS 710. Za období od 1. ledna 2022 do okamžiku, k němuž byla sestavena tato účetní závěrka, účetní případ nabytí DDM od takového subjektu nastal ve výši 15.200,- Kč. Doplňující informace k části F - FKSP - Krajské ředitelství poskytuje zápůjčky z FKSP. Celková výši dosud nesplacených zápůjček na bytové účely činí 302.708,00 Kč. Vzhledem k tomu, že v souladu s "ČÚS 704 - Fondy účetní jednotky" poskytnutí návratné zápůjčky neovlivňuje stav fondu (účet 412), není tato informace uvedena ve stati A.III. části F přílohy účetní závěrky. Doplňující informace k části H. - Stavební pozemky - Krajské ředitelství v řádku H.1. Stavební pozemky nevykazuje žádný údaj, vzhledem k obsahové nejasnosti této položky. Podle ustanovení § 2 písm. c) katastrálního zákona č. 256/2013 Sb. je stavební parcelou pozemek evidovaný v druhu pozemku zastavěná plocha a nádvoří. - Podle přílohy ke katastrální vyhlášce č. 357/2013 Sb. (stať 1 bod 13), která stanoví technické podrobnosti pro správu katastru, se druhem pozemku #zastavěná plocha a nádvoří" rozumí pozemek, na němž je a) budova včetně nádvoří (tj. části zastavěného stavebního pozemku, obsahující dvůr, vjezd, drobné stavby, bazén, zatravněné plochy, okrasné záhony a jiné přiléhající plochy, které slouží k lepšímu užívání stavby), vyjma skleníku, který je v katastru evidován jako budova, postaveného na zemědělském nebo lesním pozemku, budovy postavené na lesním pozemku a budovy evidované na pozemku vodní plocha, b) společný dvůr, c) zbořeniště, d) vodní dílo. - Zkráceně se tento druh pozemku označuje jako "zast. pl.", tedy zastavěná plocha. - Zastavěná plocha však do H.1. patřit nemůže, protože má ve výkazu svou vlastní položku "H.4 Zastavěná plocha". Nádvoří je stavba a tudíž také nemůže být "stavebním pozemkem". - Není tedy jasné, co má být vykazováno v položce "H.1. Stavební pozemky", proto zde krajské ředitelství neuvádí žádnou hodnotu. |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 114824058.36 | 116319699.61 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 8319935.26 | 8231112.26 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 103270378.51 | 104691201.57 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 3057093.59 | 3164497.78 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 176651.00 | 232888.00 |
P.II. | | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 3282377.23 | 0.00 |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 3282377.23 | 0.00 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.III. | | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 46934537.70 | 52370538.58 |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 4270871.64 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 14615943.32 | 12902582.26 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 28047722.74 | 39467956.32 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.IV. | | Další podmíněné pohledávky | 8541905.89 | 4863500.41 |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 2275139.13 | 8353.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 6266766.76 | 4855147.41 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.V. | | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.VI. | | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 301835729.01 | 287447516.69 |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 575136.00 | 75243.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 27639.48 | 0.00 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 46536111.23 | 48224307.33 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 35000.00 | 9000.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 254661842.30 | 239138966.36 |
P.VII. | | Další podmíněné závazky | 2277435.43 | 2502804.26 |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 753186.81 | 0.00 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 1524248.62 | 2502804.26 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VIII. | | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 294990.50 | 294990.50 |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 294990.50 | 294990.50 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | -130235294.76 | -116101591.85 |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|
A.I.2. | V této položce je vykázán software s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně přesahující 60 tis. Kč, zejména serverové systémy - MS SQL server, SharePoint server, VMWare vCenter Server, Veeam Availability Suite Enter, Windows server, VMware vSphere, Gastro systém. O proti stavu ke konci roku 2021 došlo ke zvýšení Brutto hodnoty o 1,956 mil Kč (tj. 5,35 %) a to důsledku bezúplatného příjmu majetku od Ministerstva vnitra (IČ 00007064). Oprávky k softwaru vzrostly od počátku roku o 3,945 mil Kč, čímž poklesla Netto hodnota majetku. | 38540424.04 |
A.I.5. | V této položce je vykázán software, jehož doba použitelnosti je delší než 1 rok a ocenění je v částce 7 tis Kč a vyšší, ale nepřesahující částku 60 tis Kč. Jedná se zejména o uživatelský software, doplňky pro servery a serverové systémy - Adobe Acrobat, KwizCom Default Values Feature, KwizCom SharePoint Cascading, IS ENVTA-Evidence odpadů, Disgnostika vozidel Delphi, PC Draw, User Hyena Enterprise Edition License, Corel Draw, AutoCad, HTS 5 Intranetová verze. Od 1.1.2022 k rozvahovému dni vzrostla Brutto hodnota položky o 276 tis Kč (tj. 0,26 %) - nakoupen byl majetek v hodnotě 132 tis Kč a bezúplatně přijat od ministerstva vnitra (IČ: 00007064) v hodnotě 144 tis Kč. Netto hodnota minulého období je rovna nule, takže porovnání vývoje Netto hodnot není možné (drobný dlouhodobý majetek má v souladu s účetními metodami již v okamžiku pořízení 100% hodnutu oprávek). | 105850889.62 |
A.I.1. | Na položce A.II.1. vykazuje krajské ředitelství policie pozemky na různých místech Jihočeského kraje, k nimž má příslušnost hospodařit. O proti roku 2021 došlo ke snížení o 226 tis Kč (tj. 0,28%). Změna je tvořena protisměrnými pohyby: bezúplatným převodem nepotřebných pozemků krajského ředitelství na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (268 tis Kč) a naopak nákupem pozemku ve Větřní (41 tis Kč). | 80619916.87 |
A.II.2. | Na položce A.II.2. Kulturní předměty, má krajské ředitelství zaúčtovány originály obrazů, originál kovové plastiky - reliéf a originál tapisérie. | 351600.00 |
A.II.3. | Na položce A.II.3. Stavby krajské ředitelství vykazuje svá sídla a další stavby na území Jihočeského kraje (administrativní, provozní a technické budovy, sklady, garáže, střelnice, psince, trafostanice, nádvoří, komunikace, chodníky, parovod, kanalizace, vodovod, oplocení aj.). Součástí této položky rozvahy je i běžně užívaná nemovitá kulturní památka, ve které sídlí OOP České Budějovice-město (16.517.385,20 Kč.) O proti konci roku 2021 vzrostla Brutto hodnota položky Stavby o 60,541 mil Kč. Změna je tvořena protisměrnými pohyby: 60,711 mil Kč tvoří zařazení dokončených stavebních investic do užívání (zejména rekonstrukce objektu obvodního oddělení policie v Soběslavi, rekonstrukce objektů rekreačního zařízení Kvilda, rekonsktukce výtahů v objektech obvodního oddělení policie Tábor a územního odboru Tábor a další stavební práce o objektech krajského ředitelství. Vyřazen likvidací byl majetek v hodnotě 170 tis Kč. Oprávky ke stavbám vzrostly od počátku roku o 48,474 mil Kč, čímž poklesla Netto hodnota majetku. | 1905038437.37 |
A.II.4. | Položka Samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí obsahuje majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně nad 40 tis. Kč, obsahuje převážně automobilní techniku (včetně autobusů, měřičů rychlosti, nákladních vozidel), výpočetní techniku (osobní počítače, servery, notebooky, routery, switche, disková pole, skenery, UPS apod.), výzbrojní techniku, infradalekohledy, přístrojů pro noční vidění, laserové zaměřovače, motorové čluny, bloky vozidlové radiostanice, ruční radiostanice, soupravy LZZ, nábytek, laboratorní přístroje včetně mokroskopů, detektorů plynů nebo sekvenátoru DNA, dále sanitární kontejnery, fototechniku apod. Hodnota položky je meziročně stabilní, oproti roku 2021 vzrostla o 0,62 % (5,9 mil Kč), zejména z důvodu zařazení dokončeného majetku do užívání - například služebních dopravních prostředků, vozidel zvláštního určení, kvantifikátoru DNA, přístroje pro analýzu obrazu, kamer ap. Od ministerstva vnitra byl bezúplatně nabyt majetek v hodnotě 4,839 mil Kč - např. odstřelovací puška, dalekohledy, kontejnery, forenzní duplikátor, routery cisco, počítače, notebooky ap. Nastaly i úbytky - vyřazen byl zastaralý majetek v brutto hodnotě přes 54,8 mil Kč. Dále byly bezúplatně předány čtyři nepotřebné dopravní prostředky na obce v rámci Jihočeského kraje. V souvislosti s kontrolní akcí NKÚ č. 21/27 u ministerstva vnitra a v návaznosti na vyhlášku č. 410/2009 Sb. bylo ministerstvem předloženo doporučení změny způsobu vykazování majetku třídy 11* (speciální technika). Majetek v hodnotě 4,09 mil Kč byl přeúčtován na položku rozvahy A.II.7 - Ostatní dlouhodobý hmotný majetek. | 965700023.92 |
A.II.6. | V položce Drobný dlouhodobý hmotný majetek je vykazován majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v ocenění od 3 do 40 tis. Kč včetně. Krajské ředitelství nemá vnitřním předpisem sníženou dolní hranici ocenění DDM. Tuto položku tvoří zejména zbraně a speciální policejní vybavení, nábytek, spojovací majetek a výpočetní technika. Hodnota položky je meziročně stabilní, oproti roku 2021 vzrostla o 0,09 % (520 tis Kč). V průběhu roku 2022 byl pořízen majetek v hodnotě 16,126 mil Kč. Bezúplatně byl předán majetek v hodnotě 2,754 mil Kč - Ministerstvo vnitra (IČ-00007064) a přijat majetek za 8,851 mil Kč - Ministerstvo vnitra (IČ-00007064). Vyřazen byl zastaralý a nepotřebný majetek za 21,703 mil Kč. | 553678562.62 |
A.II.7. | Na položce A.II.7. vede krajské ředitelství speciální policejní techniku, která byla na tuto položku převedena v návaznosti na ustanovení § 10 odst. 3 vyhlášky č.410/2009 Sb. Krajské řediteství přehodnotilo způsob účetního vykázání vybrané speciální techniky ve výši 4,709 mil Kč a tato byla převedena do položky ostatního dlouhodobého hmotného majetku z položky A.II.4. (účet 022). | 4708696.79 |
A.II.8. | Na položce Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek je vykazován budoucí hmotný majetek movitý i nemovitý vyjma drobného dlouhodobého, který zatím nebyl dokončen a uveden do stavu způsobilého k užívání. Jedná se o stavební investice, jejichž finanční hodnota meziročně klesla téměř o 64 %, tj. 28,245 mil Kč. Nejvýznamnějším stavebním projektem je realizace úspor energie objektů sportovního areálu na Jiráskově nábřeží v Českých Budějovicích (8,008 mil Kč). Druhým nejvýznamnějším stavebním projektem je rekonstrukce jedné budovy na Pražské třídě v Českých Budějovicích kde vznikne Logistické centrum IZS. | 15940235.50 |
B.I.2. | V položce Materiál na skladě jsou vykázány zásoby materiálu dle § 20 vyhlášky č. 410/2009 Sb. včetně předmětů s dobou použitelnosti delší než 1 rok, jejichž ocenění nedosahuje dolní hranice drobného dlouhodobého majetku, které po svém výdeji ze skladu budou dále evidovány na podrozvahovém účtu 902 (např. varné konvice, opasky). Z hlediska věcné povahy se skladuje zejména materiál výstrojní, výzbrojní (náboje a náhradní díly ke zbraním), chemický a laboratorní, materiál pro výpočetní a spojovací techniku, stavebně-ubytovací, zdravotnický, pohonné hmoty, dále proviantní a automobilní materiál. Nejvyšší položkou jsou zásoby výstrojního materiálu (20,612 mil Kč), výzbrojního materiálu (9,781 mil Kč) a automobilního (8,837 mil Kč). Oproti konci roku 2021 došlo ke snížení celkových skladových zásob o více než 3,8 mil. Kč, tj. 5,04 %. | 72642105.79 |
B.I.10. | V účetní položce krajské ředitelství vykazuje služební psy. Od 1.1.2022 k rozvahovému dni bylo koupeno 5 služebních psů v hodnotě 170 tis Kč, bezúplatně bylo od Ministerstva vnitra (IČ:00007064) přijato 6 psů v hodnotě 36 tis Kč a předáni byli tři psi v hodnotě 18 tis Kč. | 1006450.00 |
B.II.1. | Na položce jsou vykazovány pohledávky za odběrateli v oblasti soukromoprávních vztahů včetně pohledávek ze smluvních pokut. Jsou zde vykázány také dobropisy po úhradě. Položka je tvořena pohledávkami za odběrateli za uskutečněné policejní doprovody, pohledávkami vyplývajícími z nájemních vztahů a pohledávkami za stravovací služby. Meziročně vzrostla položka o necelých 40 tis Kč. K těmto pohledávkám jsou tvořeny opravné položky tempem 10% za každých 90 dní prodlení (v rozvaze jsou zobrazeny ve sloupci Korekce). Existence opravných položek signalizuje problémy s vymahatelností. | 284366.87 |
B.I.2. | V položce Zboží na skladě vykazuje krajské ředitelstvízboží v doplňkové prodejně jídel. | 37687.03 |
B.II.4. | Na položce B.II.4 jsou vykazovány poskytnuté krátkodobé zálohy dodavatelům. Meziročně stav poskytnutých záloh klesl o 6,693 mil Kč. (tj. 43,14%). Stav je tvořen protisměrnými pohyby vyúčtování a nových záloh. Kromě záloh na energie a PHM, jsou také zálohy poskytované obhájců ex-offo, požádají-li o ně. Největší finanční objem představuje poskytnutá záloha vůči Čepro na nákup PHM. Právě tato záloha zapříčinila meziroční pokles. | 8821276.25 |
B.II.5. | Jako jiné pohledávky z hlavní činnosti vykazuje krajské řediteství pohledávky vzniklé jako náklady spojené s převozem a odběrem biologického materiálu, převozem nezletilých do diagnostických ústavů a dětských domovů, převozy na Protialkoholní záchytnou stanici, dále náklady na předvedení na základě soudních nařízení. Tato položka také zahrnuje kázeňské a pořádkové pokuty (s vyjímkou pokut udělovaných pomocí příkazových bloků, které krajské ředitelství odvádí Celnímu úřadu, a s vyjímkou pokut v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů, které jsou vykazovány na položce Odběratelé). Meziročně se pohledávky z hlavní činnosti krajského ředitelství navýšily o 320 tis Kč (tj. 22,95 %). Krajské ředitelství se dlouhodobě potýká s platební nekázní dlužníků a tvoří opravné položky tempem 10% za každých 90 dní prodlení (v rozvaze jsou zobrazeny ve sloupci Korekce). | 1715295.59 |
B.II.9. | Položka zahrnuje pohledávky za zaměstnanci vzniklé v důsledku škod způsobených převážně na služebních automobilech (363 tis Kč), pohledávky za zaměstnanci vzniklé poskytováním služeb závodního stravování (213 tis Kč), zápůjčky FKSP (372 tis Kč) a kázeňské pokuty (1 tis Kč). | 949018.00 |
B.II.30. | Na položce B.II.30. Náklady příštích období krajské ředitelství vykazuje zejména náklady spojené s technickou podporou licencí a aktualizace informačních systémů na rok 2023 (681 tis Kč), jazykové kurzy pro zaměstnance krajského ředitelství (58 tis Kč) a nákup dálničních kuponů na rok 2023 (92 tis Kč). | 830714.23 |
B.II.33. | Položka Ostatní krátkodobé pohledávky obsahují předepsaná manka a škody za osobami mimo krajské ředitelství. Největší část tvoří jedna neuhrazená pohledávka za škodu, kterou způsobil pachatel zapálením jedné budovy účetní jednotky (5,3 mil). K pohledávce jsou vytvořené opravné položky ve 100% výši. Dále položka obsahuje další tři neuhrazené pohledávky v celkové výši 7,06 mil Kč, které vznikly náklady souvisejícími s úrazem, popř. smrtí, policisty způsobeném třetí osobou. | 13272815.76 |
B.III.5. | V položce Jiné běžné účty jsou v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, vykázány cizí prostředky. Účet cizích prostředků se podle § 45 odst. 10 rozpočtových pravidel zřizuje pro oddělené uložení cizích penězních prostředků, zejména pro platy a s nimi související výdaje zaměstanců (164 mil Kč). Druhou největší část zůstatku tvoří finanční prostředky zajištěné policejním orgánem (26,626 mil Kč). finanční prostředky zajištěné policejním orgánem podle ustanovení ! 77b a následujících zákona č. 141/1961 Sb., trestní řád, ve znení pozdějších předpisů, se ukládají přímo na tento účet. Po rozhodnutí policejního orgánu nebo po pravomocném rozhodnutí soudu se buď vracejí, nebo jsou prostřednictvím Úřadu pro zastupování soudu ve věcech majetkových příjmem státního rozpočtu, popř. jsou určeny k náhradě škod způsobeným obětem trestních činů. | 192865827.06 |
B.III.9. | Na položce Běžný účet jsou vykázány prostředky běžných účtů zřízených pro zajištění stravování zaměstnanců ve vlastních stravovacích zařízeních. Ustanovení § 3 odst. 3 vyhlášky č. 430/2001 Sb., o nákladech na stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a státních příspěvkových organizací stanoví, že pro zabezpečení peněžních operací zřizuje organizační složka státu samostaný běžný účet závodního stravování. Prostředky závodního stravování vykazují meziročně pokles, který je přímoúměrný vzrůstu skladových zásob potravin, popř. vzrůstu předepsaných pohledávek za zaměstnanci za odebranou stravu. | 247998.31 |
B.III.10. | Na položce Běžný účet FKSP je stav bankovního účtu krajského ředitelství s předčíslím 107-, na němž jsou odděleně uloženy prostředky fondu kulturních a sociálních potřeb. Zřízení samostatných účtů ukládá § 45 odst. 6 zákona č. 218/2000, rozpočtová pravidla. Stav bankovního účtu není roven stavu fondu 412, rozdíl je dán především postupně splácenými zápůjčkami zaměstnancům poskytnuté na bytové a sociální účely, které stav fondu neovlivňují (fond je kryt pohledávkami na účtu 335). Meziročně došlo k nárůstu zůstatku o 47,06%, tj. o 9,395 mil Kč, což je dáno tím, že po dokončení rekonstrukce rekreačního zařízení Kvilda byla v interním aktu řízení maximalizována horní hranice zápůjček na bytové a sociální účely a v návaznosti na to, byla v rozpočtu na tento účet vyčleněna větší část finanční prostředků. Ale vzhledem k nedobré celkové ekonomické situaci (růst cen energií, pohonných hmot, nemovitostí ap.) nebyla podána žádná žádost o poskytnutí zápůjčky na bytové účely. Sociální zápůčka byla poskytnuta 1 v celkové výši 50 tisk Kč. | 29363165.89 |
B.III.14. | Na položce Běžné účty fondů organizačních složek státu je stav bankovního účtu krajského ředitelství s předčíslím 123-, na nichž jsou odděleně uloženy prostředky rezervního fondu. Zřízení samostatných účtů pro fondy ukládá ! 45 odst. 6 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla. Stav bankovního účtu je roven stavu fondu 414. | 1954735.00 |
C.I.1. | Jmění účetní jednotky obsahuje: - bezúplatně nabytý dlouhodobý majetek vyjma drobného dlouhodobého (při nabytí od subjektu, který není vybranou účetní jednotkou ve smyslu § 1 zákona o účetnictví je v této položce vykázána reprodukční pořizovací cena, při nabytí od vybrané účetní jednotky zůstatková cena), -úbytky dlouhodobého majetku vyjma drobného z důvodu bezúplatného předání jiné vybrané účetní jednotce, -přijaté transfery určené na pořízení dlouhodobého majetku vyjma drobného. Položka je kumulativní a v průběhu roku 2022 došlo k navýšení o 0,75%, tj. 25,945 mil Kč. Největší změna jmění v rámci roku, navýšení o 26,497 mil Kč, souvisí s bezúplatným příjmem majetku od ministerstva vnitra. Dále byl bezúplatně předán ministerstvu vnitra majetek v hodnotě 107 tis Kč a Úřadu pro zastupování státu ve věcech majtkových v hodnotě 267 tis Kč. | 3468602540.48 |
C.I.5. | Položka je kumulativní a nahradila účet nákladů při prvním použití vybraných účetních metod v jednotlivých etapách reformy účetnictví státu. Jednalo se o metodu odpisování, dooprávkování drobného dlouhodobého majetku a metodu tvorby opravných položek k pohledávkám. První použití metod se účtovalo na stranu MD této položky. Nyní se stav této položky mění jen, je-li zjištěna chyba, která se jí týká. Od 1.1.2022 do rozvahového dne taková chyba zjištěna nebyla. | 1474129708.96 |
C.I.7. | V položce Opravy předcházejících účetních období jsou v souladu s § 26 odst.2 písm. d) vyhl.410/2009 Sb., vykázány chyby přesahující hranici 260 tis Kč, které loni nebo dříve ovlivnily výši výsledku hospodaření. Od 1.1.2022 do rozvahového dne se stav této položky nezměnil. | 503561.10 |
C.IV.1. | V položce Příjmový účet organizačních složek státu je se zápornou hodnotou vykázán stav příjmů státního rozpočtu, které krajské ředitelství během roku 2022 realizovalo (opačné znaménko vychází z toho, že položka se vykazuje v pasivech). Každá organizační složka státu je povinna podle § 45 odst. 5 zákona 218/2000 Sb., rozpočtova pravidla zřídit u České národní banky jeden příjmový a jeden výdajový účet státního rozpočtu. Příjmy státního rozpočtu stanoví § 6 rozpočtových pravidel. Patří mezi ně například pojistné na sociální zabezpečení, příjmy z činnosti organizačních složek státu, peněžní dary poskytnuté organizačním složkám státu použité v běžném rozpočtovém roce, pokuty, správní poplatky a další, například náhrady škod. Prostřednictvím příjmového účtu se také zapojují zdroje z rezervního fondu a v případě investic i z FKSP. U krajské ředitelství je nejvýznamnější položkou pojistné na sociální zabezpečení (viz B.III.3. - Výnosy ze sociálního pojištění - 388,8 mil Kč), které je ale do příjmu převáděno z výdajového účtu krajského ředitelství, takže se nejedná o skutečný externí příjem. | 401656134.69 |
C.IV.2. | V položce Zvláštní výdajový účet je s kladnou hodnotou vykázán stav výdajů, které krajské ředitelství realizovalo ze státního rozpočtu během roku 2022 (opačné znaménko vychází z toho, že položka se vykazuje v pasivech). Každá organizační složka státu je povinna podle § 45 odst. 5 zákona 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla zřídit u České národní banky jeden příjmový a jeden výdajový účet státního rozpočtu. Výdaje státního rozpočtu stanoví § 7 rozpočtových pravidel. Patří mezi ně zejména výdaje na činnost organizačních složek státu, dávky důchodového pojištění, dávky nemocenského pojištění a státní politiku zaměstnanosti. Největší částku představují výdaje na platy policistů ČR a občanských zaměstnanců krajského ředitelství. | 2385464194.77 |
C.IV.4. | V položce Agregované příjmy a výdaje předcházejících účetních období je vyčísleno agregované saldo příjmových a výdajových účtů krajské ředitelství od roku 2010. Jedná se o saldo položek C.IV.1. a C.IV.2. (účty 222 a 223). Převis výdajů nad příjmy je zobrazen kladně. Podle § 45 odst. 4 zákona 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla platí, že organizační složka státu veškeré rozpočtové příjmy dosažené v rámci svého hospodaření soustřeďuje na svém příjmovém účtu státního rozpočtu a uhrazuje všechny rozpočtové výdaje ze svého výdajového účtu státního rozpočtu. Příjmové a výdajové účty státního rozpočtu se řadí mezi peněžní prostředky státní pokladny a po skončení kalendářního roku se nulují (Česká národní banka uspořádá vždy ke dni 31. prosince zůstatky těchto účtů tak, aby výsledný zůstatek byl nulový). Účetně se toto vynulování projeví při otevření účetních knih k 1. 1. nového roku právě v položce C.IV.4. | 18358881951.82 |
D.II.7. | Na položce Ostatní dlouhodobé závazky má krajské ředietlství zaúčtovány zajištěné finanční prostředky v trestním řízení u nichž je předpoklad, že Rozhodnutí, jak s těmito zajištěnými finančními prostředky naložit, bude vydáno za déle než jeden rok. | 7295054.20 |
D.III.5 | Na položce Dodavatelé vykazuje krajské ředitelství neuhrazené závazky z dodavatelsko odběratelských vztahů, které byly dodavately vystaveny do 31.12.2022. | 1358103.59 |
D.III.8. | V položce Závazky z dělené správy krajské ředietlství vykazuje finanční prostředky vybrané policisty ČR za přestupky, zejména v dopravě, které jsou měsíčně odváděny na účet Celního úřadu. Zůstatek na účtu představuje finanční prostředky vybrané za prosinec 2022. Finanční prostředky byly Celnímu úřadu odvedeny dne 10.1.2023. | 2131800.00 |
D.III.18 | Na položce Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce vykazuje krajské ředitelství předepsáné závazky vůči obhájcům ustanovené ex-offo neuhrazené k 31.12.2022. | 5545967.31 |
D.III.35. | Na položce Výdaje příštích období vykazuje krajské ředitelství závazky, které se věcně vztahují k roku 2022, ale doklady za tyto závazky byly dodavately vystaveny až v roce 2023. | 8409903.68 |
D.III.36. | Na položce Výnosy příštích období má krajské ředitelství zaúčtované bezúplatné příjmy zásob od jiné vybrané účetní jednotky, které jsou v součastnosti ve skladových zásobách (účet 112). | 4729148.75 |
D.III.37. | Na položce Dohadné účty pasivní vykazuje krajské ředitelství dohad závazků, které se věcně vztahují k roku 2022, ale dosud nebyly vyfakturovány nebo nebylo vystaveno zúčtování zaplacených záloh. Převážně se jedná o dohady nákladů spojených s provozem nemovitostí. | 1324116.21 |
D.III.38. | Nejvýznamnější část celkového zůstatku Ostatních krátkodobých závazků (93,24%) tvoří prostředky zajištěné policejními orgány v souvislostí s trestnou činností - z toho část je v cizí měně EUR a USD. Prostředky jsou uloženy na bankovním účtu jako cizí peníze (položka aktiv B.III.5 - Jiné běžné účty). Dále jsou na účtu vykázány krátkodobé závazky z výplat policistů ČR a zaměstnanců krajského ředitelství. Meziročně došlo ke snížení položky o 26% a to převodem zajištěných finančních prostředků dle pravomocného rozhodnutí. | 20740140.22 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|
A.I.1. | Na položce Spotřeba materiálu vykazuje krajské ředitelství zejména úbytky skladových zásob výzbrojního, výstrojního, chemického a automobilního materiálu, pohonných hmot a maziv, náhradních dílů a materiálu k výpočetní technice. Na této položce vykazuje krajské ředitelství také spotřebu potravin v závodní jídelně, která meziročně vzrostla o 48% a to z důvodu, že v roce 2021, v důsledku probíhající pandemie COVID-19 bylo zařízení závodního stravování po část roku uzavřeno. Při srovnání celkové spotřeby materiálu s totožným obdobím předcházejícího roku nedošlo k žádné významnější změně. Srovnáním jednotlivých položek však došlo k nárustu spotřeby pohonných hmot a maziv a výzbrojního materiálu. Zároveň došlo k poklesu spotřeby materiálu na výpočetní techniku a spojovacího materiálu. | 79612606.12 |
A.I.2. | Na položce Spotřeba energie vykazuje krajské ředitelství náklady na teplo, plyn a elektrickou energii. Meziročně došlo k nárůstu spotřeby pouze o 4,7%. Největší náklady byly na elektrickou energii (19,24 mil.Kč) jejíž spotřeba v peněžní částce meziročně stoupla o 13,7%, přičemž spotřebované množství kleslo. Zvýšení ceny elektrické energie je dáno novou smlouvou s odlišným dodavatelem - Pražská plynárenská. V těchto cenách se však zatím neodráží energetická krize z roku 2022, v jejímž důsledku dochází k dalšímu zvyšování cen. U nákladů na spotřebu tepla a plynu došlo k mírnému poklesu v porovnání s rokem 2021. V souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině dochází k postupnému zvyšování cen energií, proto krajské ředitelství klade ve své účetní a operativní evidenci důraz na detailní sledování spotřeby energií v příslušných měrných jednotkách, aby bylo možno objektivně vyhodnocovat data o spotřebě bez tohoto finančního zkreslení. | 38535788.98 |
A.I.3. | Na položce Spotřeba jiných neskladovatelných dodávek vykazuje krajské ředitelství náklady na vodné, stočné a srážkovou vodu. Meziročně došlo u těchto komodit ke snížení o 7,2% (394 tis.Kč). | 5104669.84 |
A.I.4. | Na položce Prodané zboží vykazuje krajské ředitelství zboží prodané v doplňkové prodejně jídel. Nárůst u této položky byl způsoben znovuotevřením doplňkové prodejny v červenci roku 2021 po rekonstrukci objektu. | 506363.08 |
A.I.8. | Celkové náklady na položku Opravy a udržování meziročně klesly o 18,6% (8,193 mil.Kč). Tento pokles byl způsoben snížením dodavatelsky prováděných oprav a udržování nemovitého majetku, a to o 18,5%. V roce 2022 byly provedeny zejména tyto opravy: 6,955 mil.Kč - P 2.0 - České Budějovice, Dobrovodská - oprava sociálního zázemí 2,962 mil.Kč - P 2.0. - OOP Lišov - oprava sociálního zázemí 2,72 mil. Kč - P 2.0. - České Budějovice, Jiráskovo nábřeží - oprava sociálního zázemí 1,39 mil.Kč - P 2.0. - OOP Boršov - oprava sociálního zázemí 302 tis.Kč - P 2.0. - Kotviště Zbonín - oprava sociálního zázemí 683 tis.Kč - OOP Lipno nad Vltavou přístaviště - oprava schodiště 2,257 mil.Kč - České Budějovice, Plavská - oprava přípravny vody a zpevnění části ploch 2,755 mil.Kč - České Budějovice, Lannova - oprava kanalizační a vodovodní přípojky 952 tis.Kč - České Budějovice, Nerudova - oprava betonových podlah v autodílnách 968 tis.Kč - České Budějovice, Dobrovodská - oprava oplocení a zpevněných ploch | 35923731.56 |
A.I.9. | Na položce A.I.9 - Cestovné došlo k meziročímu nárůstu o 44,6% (3,496 mil Kč). K nárůstu došlo z několika důvodů. Prvním je, že zlepšením epidemiologické situace, kdy docházelo k rušení a omezování aktivit, dochází opět k vysílání policistů na studijní pobyty. Druhým důvodem je, že v důsledku rekonstrukcí tří objektů došlo k dočasnému převelení policistů na jiné služební místo. Dalším důvodem je vysílání policistů ke střežení hranic z důvodu migrační krize. Dále se na zvýšení nákladů podílela výběrová řízení, v rámci kterých mají vybraní uchazeči o danou funkci nárok na náhradu stravného a cestovného. V neposlední řadě se na zvýšení nákladů podílí také zvýšení stravních dávek - oproti předchozímu roku nejdříve stouply o 10% a následně od 20.8.2022 o dalších 21%. | 11340438.39 |
A.I.10. | Na položce Náklady na reprezentaci jsou vykázány náklady na pohoštění účastníků jednání, porad, seminářů a dalších oficiálních akcí a náklady na drobné předměty, které nemají charakter daru. Celkové čerpání meziročně vzrostlo o 21,48% (40,5 tis.Kč). V roce 2022 již není výše nákladů ovlivňována epidemiologickou situací v souvislosti s výskytem COVID-19 a dochází k návratu k dříve obvyklým hodnotám. | 229539.00 |
A.I.12. | V položce Ostatní služby vykazuje krajské ředitelství zejména náklady na konzultační a poradenské služby včetně znalečného, tlumočení, náklady na obhájce a nároky svědků, převozy k pitvě a odtahy vozidel (15,947 mil Kč). Dále jsou zde vykázány náklady na pronájmy objektů, pronájmy sportovních zařízení, služby pošt, náklady na provoz komunikačních a informačních systémů a podpora k produktu Microsoft, účastnické poplatky na konference, školení zaměstnanců, úklid, služby spojené s odpady a péčí o zeleň. Krajské ředitelství zde také vykazuje náklady za techniku na operativní leasing (623 tis). Objem nákladů na služby meziročně nepatrně klesl o 1,95% (966 tis.Kč). | 48685446.61 |
A.I.13. | V položce Mzdové náklady jsou vykázány platové a související náklady týkající se zaměstnanců v pracovním poměru a příslušníků Policie ČR, zařazených u krajského ředitelství. Jedná se zejména o tarifní plat, příplatek za vedení, zvláštní příplatek, osobní příplatek, odměny za pracovní pohotovost, plat a příplatek za práci přesčas, příplatek za noční práci a za práci v sobotu, neděli a ve svátek a odměny, včetně odměn k jubileu a kázeňských odměn příslušníků PČR. Dále jsou zde vykázány náhrady v době nemoci, odstupné, odměny podle dohod o pracích konaných mimo hlavní pracovní poměr. Náklady roku 2022 jsou v porovnatelné výši s předchozím rokem. Bližším rozborem lze konstatovat, že u zaměstnanců v pracovním poměru došlo od září roku 2022 k navýšení tarifního platu o 10%, zatímco u příslušníků PČR došlo k výraznému snížení vyplacených odměn oproti roku 2021 (tyto byly vyplaceny v souvislosti s plněním mimořádných úkolů spojených s pandemií COVID-19). | 1476783261.00 |
A.I.14. | Úroveň nákladů na zákonné sociální pojištění z titulu sociálního pojištění a veřejného zdravotního pojištění meziročně nepatrně klesla o 0,4% (1,76 mil.Kč). | 483847208.76 |
A.I.16. | Největší část zákonných sociálních nákladů představuje základní příděl do FKSP ve výši 29,407 mil.Kč. Z důvodu zpřesnění věrného zobrazení a zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky vykazuje krajské ředitelství od účetního období 2020 na této položce v návaznosti na §33 odst.2 písm. d) Vyhlášky č. 410/2009 Sb. a § 24 odst.2 písm.j) Zákona o daních z příjmů také: a) pracovně lékařské služby včetně těch, které jsou prvotně uhrazeny zaměstnancem a následně jsou mu nahrazeny (109,5 tis.Kč) b) náklady na odborný rozvoj (vzdělávání) zaměstnanců, pokud souvisejí s předmětem činnosti (887 tis.Kč) c) náklady na materiál charakteru ochranných pomůcek pro zaměstnance (1,95 mil.Kč). Dále jsou zde účtovány náklady na ošatné (9,311 mil.Kč). | 41667000.76 |
A.I.17. | Podle doporučení MF účetní jednotka maximum nákladů spojených se zaměstnanci zařazuje do účtové skupiny 52x. V případech, kdy nelze náklad zařadit na účty 521, 524 nebo 527, je používán účet 528. - náhrady za újmy, které organizace způsobila nebo vznikly v souvislosti s výkonem práce pro ni, zejména náhrady za pracovní úrazy a bolestné; náhrada přiměřených nákladů spojených s pohřbem při úmrtí zaměstnance nebo v souvislosti s pracovním úrazem nebo nemocí z povolání (6,357 mil.Kč); - příspěvky na výživu a ošetřování služebních psů (1,391 mil.Kč); - stravovací paušál (12,257 mil.Kč). Meziročně došlo k navýšení položky o 29,8% (tj. 4,592 mil Kč) což je téměř rovno částce za stravovací paušál. | 20007590.00 |
A.I.20. | V položce Jiné daně a poplatky krajské ředitelství vykazuje zejména rozhlasové a televizní poplatky (869 tis.Kč) a dálniční poplatky (58 tis.Kč). Meziročně nedošlo k navýšení ani poklesu položky. | 928309.94 |
A.I.22. | Ve srovnání s předchozím rokem byly předepsány a uhrazeny smluvní pokuty a úroky z prodlení o 64 tis.Kč vyšší. Nejvyšší položkou je pokuta vůči státu - odvod za porušení rozpočtové kázně do rezervního fondu krajského ředitelství ve výši 54,7 tis.Kč. | 67087.74 |
A.I.30. | Na položce Prodaný dlouhodobý majetek krajské ředitelství vykazuje prodané nepotřebné služební dopravní prostředky ve výši 2,69 mil.Kč. Položka meziročně vzrostla o 61%. | 2690700.00 |
A.I.33. | Na položce Tvorba a zúčtování opravných položek došlo meziročně ke snížení o 74,25% a to v souvislost i upuštěním od vymáhání nedobytných pohledávek. Dalším faktorem ovlivňujícím toto snížení je dotvoření 100% opravných položek na jednotlivých pohledávkách. | 372274.71 |
A.I.34. | Na položce Náhrady z vyřazených pohledávek jsou vykázány zejména náklady z titulu upuštění od vymáhání pohledávek z hlavní činnosti. Jedná se o nedobytné pohledávky za odběr biologického materiálu nebo převozu do protialkoholní záchytné stanice. Náklady jsou v téměř stejné výši jako předchozí rok. | 37316.18 |
A.I.35. | Na položce Náklady z drobného dlouhodobého majetku jsou vykázány náklady na pořízení tzv. drobného dlouhodobého majetku (viz. položka aktiv A.II.6). Meziročně došlo k poklesu o 51,6% tj. 16,908 mil. Kč. Tato položka poklesla z důvodu polovičního nákupu drobného dlouhodobého majetku v průběhu roku 2022. K největšímu poklesu došlo při pořízení stavebně ubytovacího DDM (7,674 mil.Kč),výpočetní techniky (6,226 mil.Kč) a spojovacího DDM (2,254 mil.Kč). | 15877119.11 |
A.I.36. | Na položce Ostatní náklady z činnosti došlo k meziročnímu navýšení o 17,4%. Na položku krajské ředitelství zejména účtuje bezúplatné převody zásob vybraným účetním jednotkám a náklady na bezúplatné převody neuhrazených pohledávek na Celní úřad k vymáhání. | 3552554.82 |
A.III.1. | Položka A.III.1 Náklady vybraných vládních institucí na transfery vykazuje téměř stejnou výši jako předchozí rok. Největší položku tvoří odchodné (37,130 mil.Kč), dále dávny nemocenské péče (12,907 mil.Kč) a náborový příspěvek (6,3 mil.Kč). | 58073163.00 |
B.I.2. | Položka Výnosy z prodeje služeb vykazuje meziročně navýšení o 37,74%, tj. o 1,602 mil.Kč. Výnosy ze závodního stravování meziročně vzrostly o 48,7% (1,542 mil.Kč) a ostatní služby (především ubytování) a z poskytovaných služeb podléhající DPH vzrostly o 37,2%, tj. 294 tis.Kč. K poklesu došlo u výnosů pocházejících z policejních doprovodů o 88,7%, tj. 241,9 tis.Kč. | 5847112.64 |
B.I.3. | Výnosy z pronájmu pozemků, bytů a nebytových prostor meziročně vzrostly o 17,2%, tj. 122,6tis.Kč. | 835520.58 |
B.I.4. | Na položce Výnosy z prodaného zboží vykazuje krajské ředitelství zboží prodané v doplňkové prodejně jídel. Nárůst u této položky byl způsoben znovuotevřením doplňkové prodejny v červenci roku 2021 po rekonstrukci objektu. | 506363.08 |
B.I.8. | Na položku Jiné výnosy z vlastních výkonů krajské ředitelství zařazuje zejména pohledávky za odběr biologického materiálu, převoz do protialkoholní záchytné stanice a převozy nezletilců. Výnosy meziročně vzrostly o 6,6%, tj. 51,6 tis.Kč. | 838116.29 |
B.I.9 | Položka Smluvní pokuty a úroky z prodlení meziročně stoupla o 147%, tj. o 54 tis.Kč. Nejvýznamnějšími pokutami vykázanými v této položce jsou smluvní pokuty vůči firmám TECHSPORT s.r.o. (80,8 tis.Kč) a VIDIA s.r.o. (9,9 tis.Kč). | 91366.15 |
B.I.10 | Na položku Jiné pokuty a penále krajské ředitelství předepisuje pokuty za porušení rozpočtové kázně podle §44a rozpočtových pravidel, dále správní a pořádkové pokuty (zejména podle zákona o zbraních) a kázeňské tresty vůči příslušníkům Policie ČR. Nejsou zde vykázány pokuty uložené příkazovými bloky - jsou výnosem kapitoly Ministerstva finací. Meziročně došlo ke snížení o 15,6 %, tj. o 38,8 tis Kč. | 210735.00 |
B.I.12. | Na položce Výnosy z prodeje materiálu vykazuje krajské ředitelství zejména prodej železného šrotu. Meziročně položka vzrostla o 65%, tj. o 58,9 tis Kč. | 149606.40 |
B.I.14. | Na položce Výnosy z prodeje dlouhodobého hmotného majetku kromě pozemků je vykázán odprodej nepotřebných dopravních prostředků. | 2675150.00 |
B.I.16. | Na položce Čerpání fondů je vakázáno zapojení prostředků FKSP na pořízení dlouhodobého majetku a zapojení rezervního fondu na libovolný účel. Oba fondy se na uvedené účely zapojují prostřednictvím převodu prostředků na příjmový účet státního rozpočtu. Fond kulturních a sociálních potřeb byl čerpán ve výši 146 tis Kč a v meziročním srovnání došlo k poklesu o 99%. Rezervní fond byl čerpán ve výši 1,4 mil Kč, meziročně došlo k navýšení o 100%. | 1546046.08 |
B.I.17. | Na položce Ostatní výnosy z činnosti vykazuje účetní jednotka zejména náhrady škod a mank (4,559 mil Kč) a výnosy z bezúplatných převodů materiálu (10,323 mil Kč). Meziročně došlo k poklesu na této položce o 30%, tj. o 7,882 mil Kč. Pokles se týká výhradně výnosů z bezúplatných převodů materiálu. | 17815020.96 |
B.III.3. | Nejvýraznější složkou výnosů účetní jednotky jsou výnosy ze sociálního pojištění (účet 633). Jedná se o pojistné na důchodové pojištění (od zaměstnavatele a od zaměstnanců 359,344 mil Kč), pojistné na nemocenské pojištění od zaměstnavatele (14,083 mil Kč) a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti od zaměstnavatele (15,399 mil Kč). Tento výnos nemá externí zdroj, ale krajské ředitelství jej realizuje na vrub svých nákladů (a také převodem souvisejících prostředků ze zvláštního výdajového účtu na účet příjmový). | 388828336.00 |
B.IV.1. | Na položce Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z transferů je vykázán výnos z provozního (neinvestičního) transferu - refundace mzdy vedoucího DT podle § 203 a 203a odst. 2 písm. h) zákoníku práce. | 9251.00 |
K položce | Doplňující informace k položkám přehledu o peněžních tocích | Částka |
---|
P. | Účetní jednotka splnila k rozvahovému dni a za bezprostředně předcházející účetní období obě kritéria uvedená v § 20 odst.1 písm. c) bodech 1 a 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a tedy sestavila vedle rozvahy, výkazu zisku a ztráty a přílohy také přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu. V přehledu jsou uvedeny údaje požadované v §43 vyhlášky č. 410/2009 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Náklady s výjimkou aktivací a jiných zůstatků nákladů na straně Dal jsou započítány kladně, výnosy, aktivace a jiné zůstatky nákladů na straně Dal záporně, snížení pohledávek kladně, zvýšení pohledávek záporně, snížení závazků záporně, zvýšení závazků kladně, přírůstek zásob záporně, úbytek zásob kladně. V části P je uveden stav položky rozvahy B.III. k 1. lednu. Cenné papíry ani dlouhodobé termínované vklady účetní jednotka nemá. | 0.00 |
H. | V položce H je uvedeno saldo příjmových a výdajových účtů (položky pasiv č. C.IV.1. a C.IV.2.), přičemž převaha účtu 223 (zvláštní výdajový účet OSS) je vykázána s kladným znaménkem. Nejvýznamnější složkou výdajů byly v roce 2022 platy. | 0.00 |
Z. | V části Z je uveden výsledek hospodaření před zdaněním, rovný položce C.1. výkazu zisku a ztráty. Ztráta je vykázána se záporným znaménkem. | 0.00 |
A.I.1. | V položce A.I.1. jsou uvedeny odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku podle § 33 odst. 6 písm. a) vyhlášky za běžné účetní období. | 0.00 |
A.I.2. | V položce A.I.2. je uvedena změna stavu opravných položek na příslušných účtech účtové třídy 1. | 0.00 |
A.I.4. | V položce A.I.4. je uveden rozdíl mezi výnosem z prodeje a reálnou hodnotou prodaného dlouhodobého majetku, upravený o výsledkově zaúčtovaný rozdíl z přecenění tohoto majetku na reálnou hodnotu. | 0.00 |
A.I.6. | V položce A.I.6. jsou uvedeny zejména bezúplatné pohyby aktiv, manka a škody, nerealizované kurzové rozdíly a odepsané pohledávky. | 0.00 |
A.II.1. | V položce A.II.1 je uvedena změna brutto stavu krátkodobých pohledávek včetně aktivních účtů časového rozlišení očištěná o pohledávky z odprodeje dlouhodobého majetku za běžné období. | 0.00 |
A.II.2. | V položce A.II.2 je uvedena meziroční změna stavu předepsaných a k rozvahovému dni neuhrazených krátkodobých závazků včetně pasivních účtů časového rozlišení očištěná o závazky z pořízení dlouhodobého majetku (bez drobného dlouhodobého majetku, neboť tento má z pohledu finančních toků provozní charakter) za běžné období. | 0.00 |
A.II.3. | V položce A.II.3 je uvedena změna stavu zásob kromě bezúplatně nabytých/předaných. | 0.00 |
B.I. | V položce B.I. jsou uvedeny výdaje na pořízení dlouhodobých aktiv, které nemají provozní charakter (tedy bez drobného a jiného drobného dlouhodobého majetku). | 0.00 |
B.II.3. | V položce B.II.3. jsou uvedeny příjmy z prodeje dlouhodobého majetku určeného k prodeji, které nemají provozní charakter (tedy bez drobného a jiného drobného dlouhodobého majetku). | 0.00 |
C.I. | V položce C.I jsou uvedeny peněžní toky z vlastního kapitálu podle § 26 vyhl.č.410/2009 Sb. a fondů účetní jednotky podle § 27 vyhl.č.410/2009 Sb. | 0.00 |
C.II. | V položce C.II. je uvedena změna stavu veškerých dlohodobých závazků bez ohledu na důvod jejich vzniku. | 0.00 |
R. | V části R je uveden stav položky rozvahy B.III. k 31. prosinci běžného roku. Cenné papíry ani dlouhodobé termínované vklady účetní jednotka nemá. Obsahové vymezení přehledu o peněžních tocích nereflektuje plně specifika hospodaření organizačních složek státu. Uživateli informací z účetní závěrky se doporučuje, aby detailní informace o peněžních tocích čerpal z finančního výkazu, který byl sestaven s údajů ve státní pokladně. | 0.00 |