A.1. Informace podle § 7 odst. 3 zákona |
---|
Účetní jednotka vychází z předpokladu, že bude nepřetržitě pokračovat ve své činnosti. |
A.2. Informace podle § 7 odst. 4 zákona |
---|
Změna od 1.1.2018 Účetní jednotka provedla mezi účetními obdobími 2017 a 2018 změny v uspořádání, označování a obsahovém vymezení položek účetní závěrky vyplývající z vyhlášek č. 273/2017 Sb. a č. 397/2017 Sb. Změny se k 31. 3. 2018 týkají zejména rozvahy a přílohy účetní závěrky. Účet 311 - Odběratelé Krátkodobé pohledávky ze soukromoprávních vztahů mezi odběrateli a dodavateli, včetně pohledávek ze smluvních pokut se nově vykazují v položce B.II.1.- Odběratelé (účet 311). Tímto legislativním vývojem byl překonán odborný názor NKÚ z kontroly účetní závěrky MV k 31. 12. 2014 č. 15/32, na jehož základě účetní jednotka do 31. 12. 2017 vykazovala veškeré pokuty a sankce (i ze soukromoprávních vztahů) v položce B.II.5 - Jiné pohledávky z hlavní činnosti (účet 315). V položce B.II.5 - Jiné pohledávky z hlavní činnosti (účet 315) jsou nově v rámci pokut a sankcí vykazovány jen takové, které svým obsahovým vymezením nepatří do položky B.II.1. Odběratelé (účet 311). Změna způsobu vykazování pohledávek za dodavateli se vedle soukromoprávních pokut a sankcí týká i dobropisů po úhradě (dosud vykazovány jako snížení závazku na účtu 321 a případný záporný zůstatek k rozvahovému dni vykazován jako ostatní krátkodobé pohledávky - účet 377) a pohledávek z titulu reklamací a krátkodobých jistot poskytnutých dodavatelům (oboje dosud vykazovány jako ostatní krátkodobé pohledávky - účet 377). Dobropisy před úhradou jsou nadále vykazovány jako snížení dosud neuhrazeného závazku (dluhu), neboť jeho výše byla chybná (příliš vysoká). Popsané změny způsobu vykazování byly provedeny k 1. 1. 2018. Účet 314 - Krátkodobé poskytnuté zálohy V položce B.II.4 - Krátkodobé poskytnuté zálohy vykazuje účetní jednotka i přeplatek zálohy, o který byla spotřeba nižší, než poskytnutá záloha a účetní jednotka očekává jeho vrácení od dodavatele. Správnost tohoto postupu byla písemně ověřena Ministerstvem vnitra na Ministerstvu financí prostřednictvím systému Service Desk, který slouží k poskytování metodické podpory při realizaci reformy účetnictví státu (požadavek č. 218773). V odpovědi MF uvádí: "v souladu s otázkou a odpovědí č. 19/2018 zveřejněnou na webu Ministerstva financí v sekci Otázky a odpovědi - Vyhláška č. 410/2009 Sb. může vybraná účetní jednotka v případě zúčtování krátkodobé poskytnuté zálohy přeúčtovat vzniklý přeplatek na syntetický účet 311 - Odběratelé. Vámi uvedený postup není v rozporu s právními předpisy v oblasti účetnictví ani s Českými účetními standardy a je tedy též možný.". Účet 321 - Dodavatelé Krátkodobé závazky za odběrateli ze soukromoprávních vztahů se od 1.1.2018 vykazují v položce D.III.5. - Dodavatelé (účet 321). ZMĚNY S DOPADEM DO PŘÍLOHY Části K až N přílohy Od účetního období roku 2018 již příloha účetní závěrky neobsahuje části K až N. Část N týkající se mzdových nákladů byla Ministerstvem financí zrušena vyhláškou č. 397/2017 Sb. na základě posouzení efektivnosti sestavování a předávání této tabulky a nízké využitelnosti předaných informací. Ostatní části nebyly zrušeny, ale vyhláškami č. 272/2017 Sb. a 273/2017 Sb. se přesouvají z režimu účetního výkaznictví do samostatného právního předpisu v návaznosti na nový zákon č. 25/2017 Sb. o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí. Mění se rozsah i periodicita výkazů. Podrozvahové účty Vyhláškou č. 397/2017 došlo ke změně pravidel pro oceňování podmíněných aktiv a pasiv (§ 72 vyhlášky č. 410/2009 Sb.). Ruší se tato pravidla: 1) Výše ocenění se stanoví v úhrnu za 3 následující účetní období. 2) V případě, že je stanovena konkrétní výše podmíněných aktiv nebo podmíněných pasiv, například na základě pojistné smlouvy, stanoví se výše ocenění podle této smlouvy. Přechodné ustanovení vyhlášky č. 397/2017 Sb. umožňovalo použít nová pravidla již v účetní závěrce sestavované k 31. prosinci 2017, ale účetní jednotka této možnosti nevyužila a změny provedla až s platností od 1. 1. 2018. Vzhledem k tomu, že účetní legislativa nadále neobsahuje jednoznačná pravidla pro oceňování, musela účetní jednotka problematiku upravit vnitřním předpisem. Pravidlo pro oceňování podmíněných aktiv a pasiv vyplývajících ze smluv od 1.1.2018 zní a) v případě smlouvy na dobu určitou výše ocenění odpovídá součtu za budoucí očekávaná plnění, která ještě nebyla k rozvahovému dni uskutečněna, b) v případě smlouvy na dobu neurčitou výše ocenění odpovídá součtu za budoucí očekávaná plnění v úhrnu za tři následující období po rozvahovém dni. Další změny: Rezervní fond Pro rok 2018 byla stanoviskem Ministerstva financí vyjasněna obsahová náplň řádku B.III.5. - Výdaje na reprodukci majetku ve stati F přílohy účetní závěrky OSS a změněn výklad k obsahové náplni položky B.III.7. - Ostatní čerpání (kam dosud patřilo zapojení celého Fondu zábrany škod bez ohledu na účel). Výklad má k dispozici Ministerstvo vnitra prostřednictvím systému Service Desk a po linii metodické podpory jej poskytlo celé kapitole 314 k jednotnému nastavení výkaznictví. - Od 1. 1. 2018 účetní jednotka v řádcích B.III.1. až B.III.4. stati F vykazuje čerpání darů a prostředků ze zahraničí pouze na PROVOZ (bez reprodukce majetku). - Veškeré čerpání na reprodukci majetku (dle § 50 zákona č. 218/2000 Sb.), včetně zapojení darů, prostředků ze zahraničí nebo Fondu zábrany škod je od 1. 1. 2018 vykazováno v řádku B.III.5. Do 31. 12. 2017 bylo čerpání rezervního fondu OSS vykazováno podle povahy prostředků - např. zapojení účelového daru na nákup auta za 2 mil. Kč bylo vykázáno v řádku B.III.2. - Peněžní dary účelové. Zapojení Fondu zábrany škod bylo v souladu se stanoviskem MF č. 155144 celé v řádku B.III.7. - Ostatní čerpání. MF pro rok 2018 své stanovisko změnilo. Aktuální komunikace probíhala systémem ServiceDesk pod číslem požadavku 191133. Ošatné - účet 527 Účetní jednotka změnila od 1. 1. 2018 z důvodů zpřesnění věrného zobrazení a zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky dle § 7 odst. 4 zákona o účetnictví způsob vykazování ošatného (vypláceného v penězích). Jelikož tento náklad vychází z právního předpisu, je vhodnější vykazovat jej v položce A.I.16 - "Zákonné" sociální náklady (účet 527), než v rámci položky A.I.17 - "Jiné" sociální náklady (účet 528) jako tomu bylo do 31. 12. 2017. |
A.3. Informace podle § 7 odst. 5 zákona |
---|
Informace jsou v účetní závěrce uvedeny v Kč na dvě desetinná místa. Minulé období je Netto. Účetní jednotka vede účetnictví v plném rozsahu a používá metody stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů a Českými účetními standardy (č. 701-710). Metoda oceňování Nakoupený majetek a zásoby je oceňován pořizovacími cenami stanovenými v souladu s vyhláškou č. 410/2009 Sb. Účetní jednotka nevyužila možnosti snížení dolní hranice ocenění drobného dlouhodobého majetku (DDM), užívá standardní cenové hranice stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb. (§13 odst. 6 a §14 odst. 6 - tj. 3 resp. 7 tis. Kč). Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) účetní jednotka přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. Majetek vytvořený vlastní činností je oceňován vlastními náklady. Od okamžiku uvedení dlouhodobého nehmotného majetku nebo dlouhodobého hmotného majetku do užívání účetní jednotka neúčtuje o změně výše ocenění tohoto majetku, nestanoví-li zákon, vyhláška nebo Český účetní standard jinak. Metoda oceňování souboru majetku Soubory hmotných movitých věcí vykazuje účetní jednotka v ocenění pořizovacími cenami (a vede k nim operativní evidenci s uvedením hlavní věci). Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) účetní jednotka přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. V případě změny v rozsahu souboru (přidání věci, vyřazení věci (aniž by tím došlo k ukončení užívání souboru) upravuje účetní jednotka ocenění souboru o pořizovací cenu předmětné věci. Výjimkou z tohoto pravidla jsou opravy poškozeného souboru prováděné výměnným způsobem, kdy se měněná věc považuje z hlediska celého souboru za náhradní díl a výše ocenění se tudíž nemění. Účetní jednotka nevykazuje soubor majetku tvořený kulturními památkami nebo předměty kulturní hodnoty, u něhož by známa pořizovací cena ani jedné z věcí tvořících soubor majetku, a který by tudíž byl oceněn ve výši 1,- Kč. Majetek účtové třídy 0 určený k prodeji (včetně DDM) je průběžně přeceňován na reálnou hodnotu. Majetek je považován za určený k prodeji okamžikem, kdy je nepotřebný pro stát a bylo zahájeno zjišťování zájemců o koupi podle vyhlášky č. 62/2001 Sb. o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu. Za reálnou hodnotu se v souladu s metodickým pokynem zřizovatele považuje cena v místě a čase obvyklá, u nemovitého majetku cena stanovená aktuálním znaleckým posudkem (a to cena administrativní, pokud je vyšší než cena v místě a čase obvyklá). Disponibilní majetek (vyjma drobného dlouhodobého) je znovu přeceňován v případě, že dojde k významné změně jeho hodnoty nebo v případě vyhotovení nového znaleckého posudku. Metodické doporučení zřizovatele k určení okamžiku, kdy se majetek stává určeným k prodeji (a tedy podléhá povinnosti přecenění na reálnou hodnotu) trvá od roku 2013. Do 31. prosince 2012 účetní jednotka přeceňovala majetek v souladu s pokynem zřizovatele již k okamžiku, kdy se stal nepotřebným pro stát. V rámci možnosti volby složeného či nesloženého účetního zápisu podle bodu 3.4.10. ČÚS 709 účetní jednotka zvolila způsob nesloženého zápisu. Volba je dána také možnostmi používaného informačního systému. Prvním krokem je zrušení oprávek souvztažným zápisem proti příslušnému účtu třídy 0 a druhým krokem je přecenění z takto získané zůstatkové ceny na reálnou hodnotu účetním zápisem na účtu účtové třídy 0 proti účtu 407. Je zajištěno shodné výsledné zobrazení v účetní závěrce jako při použití nesloženého zápisu. Liší se pouze obraty na účtech. Po přecenění následuje přeúčtování na účet majetku určeného k prodeji (035 resp. 036). Zásoby určené k prodeji se na reálnou hodnotu v souladu s § 27 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, nepřeceňují. Účtování o zásobách Pro účtování o zásobách účetní jednotka používá způsob A. Vnitřním pokynem jsou stanoveny druhy zásob účtované do přímé spotřeby bez zaúčtování na sklad. Pro oceňování úbytků zásob ze skladu užívá účetní jednotka vážený aritmetický průměr, který je počítán při každém úbytku zásob. Stejné pravidlo platí i pro oceňování úbytku zásob nabytých za účelem bezúplatného předání z účtu 139 podle § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb. Výjimkou z pravidla oceňování váženým aritmetickým průměrem jsou věci pořízené z FKSP a věci vedené pod unikátním výrobním číslem (oceňují se pořizovací cenou). Pro zásoby potravin v provozu závodního stravování užívá účetní jednotka i způsob B. Účetní jednotka má vypracován vnitřní předpis stanovující normu přirozených úbytků. Nemovité a movité věci nabyté za účelem bezúplatného předání subjektu, který není vybranou účetní jednotkou, se bez ohledu na výši ocenění považují za zásoby a vykazují se v souladu s právním předpisem. Toto pravidlo platí i pro předměty určené pro humanitární pomoc. O způsobu zaúčtování rozhoduje budoucí účel použití a povaha příjemce, nikoli věcná povaha věci. Pokud bezúplatně nabytá zásoba není spotřebována nebo nedochází k jejímu jinému úbytku v účetním období, ve kterém byla nabyta, účtuje se o časovém rozlišení výnosů. Přitom se aplikuje princip významnosti (50 000,- Kč). Při účetním rozpouštění výnosů příštích období do výnosů běžného období se výnosy oceňují ve výši nákladů (pokud je náklad oceněn váženým aritmetickým průměrem, ocení se související výnos stejnou částkou). Metoda časového rozlišení nákladů a výnosů Účetní jednotka používá metodu časového rozlišení nákladů a výnosů (včetně tvorby dohadných položek). Obdobím se pro potřeby časového rozlišení rozumí kalendářní rok, a to i u transferů. Mezi měsíci nebo čtvrtletími téhož období účetní jednotka časově nerozlišuje. Při časovém rozlišení je aplikován princip významnosti. Hranice významnosti byla stanovena na částku 50 000,-Kč. Do této částky se časově nerozlišuje (kromě záloh na transfery). Výjimkou z výše uvedeného pravidla je vykázání transferů mezi Ministerstvem vnitra a zřízenými příspěvkovými organizacemi. Příspěvek na provoz, který má charakter zálohového transferu určeného k vypořádání, je časově rozlišován měsíčně. MV jako zřizovatel podle podkladů příspěvkové organizace průběžně navyšuje dohadný účet pasivní (389) souvztažně s účtem 571. Příspěvková organizace ve stejné výši průběžně navyšuje dohadný účet aktivní (388) souvztažně s účtem 671. K vypořádání dojde v termínu stanoveném právním předpisem. Metoda opravných položek Opravné položky k pohledávkám jsou tvořeny i snižovány průběžně v návaznosti na délku prodlení podle § 65 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009 Sb. Snížení opravných položek vytvořených v rámci prvního použití metody prostřednictvím účtu 406 je v souladu s doporučením Ministerstva financí účtováno prostřednictvím příslušného účtu nákladů - 556. Účetní jednotka (zpravidla při inventarizaci) posuzuje i potřebu tvorby opravné položky k majetku (včetně zásob), například z titulu věcných břemen. Tato potřeba nebyla zjištěna. Metoda kurzových rozdílů Účetní jednotka aplikuje metodu kurzových rozdílů - průběžně je účtováno o kurzových rozdílech k okamžiku uskutečnění účetního případu. Přecenění položek uvedených v § 4 odst. 12 zákona o účetnictví kursem vyhlášeným ČNB se v mezitímní účetní závěrce neprovádí, jen k rozvahovému dni. Kurzové rozdíly jsou účtovány prostřednictvím příslušných účtů nákladů a výnosů 563 a 663. Za období od 1. ledna 2018 do okamžiku, k němuž byla sestavena tato účetní závěrka, byly zaúčtovány realizované kurzové ztráty ve výši 4 539 439,84 Kč. Účetní jednotka od roku 2016 používá pevný kurz. Metoda rezerv Účetní jednotka používá metodu tvorby rezerv, v souladu s vnitřním pokynem, který vydala v návaznosti na ČUS 705 v roce 2016, ale dosud nebyly u žádného účetního případu splněny potřebné podmínky pro tvorbu rezervy (žádná rezerva není vytvořena). Za tituly pro tvorbu rezerv účetní jednotka stanovila rizika plynoucí z prováděných neuzavřených kontrol a rizika z potenciálně prohraných soudních sporů. Metoda odpisování Účetní jednotka odepisuje majetek rovnoměrným způsobem v souladu s Českým účetním standardem č. 708. Účetní jednotka neodpisuje pozemky, kulturní předměty a další majetek uvedený v § 66 odst. 7 vyhlášky č. 410/2009 Sb. včetně majetku určeného k prodeji. Drobný dlouhodobý majetek (DDM) Celá pořizovací cena DDM nakoupeného (nebo vlastními silami vytvořeného) je při pořízení účtována do nákladů (558) a na příslušný účet oprávek (088 resp. 078). Za majetek vytvořený vlastní činností se v souladu s metodickým výkladem Ministerstva financí považuje i DDM získaný rozebráním většího majetkového celku vedeného na účtu 022. Do nákladů (558) je účtováno také bezúplatné nabytí DDM od subjektů, které nejsou vybrané účetní jednotky, a to výsledkově proti účtu 649, v souladu s bodem 5.3.3. ČÚS 710. Za období od 1. ledna 2018 do okamžiku, k němuž byla sestavena tato účetní závěrka účetní případy nabytí DDM nastaly v celkové výši 87 664 737,58 Kč. Za významné informace považuje: - vybraný majetek pod hranici ocenění DDM (prostřednictvím centrálního číselníku majetku), - všechny pohledávky, u nichž bylo upuštěno od vymáhání, podle našeho pokynu k významnosti, - skutečnosti, u nichž tak stanoví příslušný Český účetní standard nebo právní předpis, například informace o transferu, který se zcela nebo zčásti týká prostředků ze zahraničí - podmíněné pohledávky/závazky ze soudních sporů s žalobním požadavkem 1 mil. Kč a více, lze-li se důvodně domnívat, že by k plnění opravdu mohlo dojít, a zároveň pokud byly splněny podmínky pro tvorbu rezervy dle vnitřního pokynu k rezervám, - podmíněné závazky z platných smluv o poskytnutí podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. s ročním závazkem 1 mil. Kč a více - do doby, než vznikne závazek, - dlouhodobé podmíněné pohledávky/závazky z nájemného, - podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji nemovitého majetku, které podléhají schválení Ministerstvem financí, - podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku, u nichž je mezi platností a účinností smlouvy doba delší než 3 měsíce, - podmíněné pohledávky/závazky ze smluv o smlouvě budoucí týkající se prodeje nebo pořízení dlouhodobého majetku, - podmíněné pohledávky ze smluv o poskytnutí tuzemských darů nebo grantů, pokud mezi platností a účinností smlouvy, na jejímž základě bude přijat dar (nebo grant), je doba delší než 3 měsíce, - informace o ocenění dlouhodobého majetku, který byl účetní jednotce odcizen a nebylo promlčeno právo na náhradu škody (podmíněné aktivum), - informace o přísně zúčtovatelném tiskopisu (příkazový blok), - podmíněné závazky z užívání nemovitého majetku vypůjčeného od jiné účetní jednotky kapitoly 314 na delší dobu než do konce daného roku (ve výši ocenění majetku nebo jeho poměrné části v účetnictví půjčitele, není-li ve smlouvě / zápisu stanoveno jinak), - podmíněné závazky z užívání dlouhodobého majetku (tj. majetku svým charakterem odpovídajícího účtové třídě 0) vypůjčeného od externích subjektů na dobu delší než jeden rok - oceněné dle smlouvy, resp. sdělení majitele resp. dle odborného odhadu. - v návaznosti k nově vydanému pokynu k rezervám riziko odvodu z probíhajících neuzavřených kontrol, které svou výší převyšují částku 50 000,- Kč, a zároveň splňuje další podmínky pro kvalifikaci na příslušném podrozvahovém účtu dle vnitřního pokynu k rezervám, - dlouhodobé podmíněné závazky z titulu služeb, pokud roční smluvní závazek přesahuje hodnotu 100 mil. Kč včetně DPH. K části F - FKSP: Účetní jednotka poskytla půjčky z FKSP. Celková výši dosud nesplacených půjček na bytové účely činí 12 126 326,65 Kč a sociálních půjček činí 11 500,- Kč . Vzhledem k tomu, že v souladu s ČÚS 704 Fondy účetní jednotky poskytnutí návratné půjčky neovlivňuje stav fondu (účet 412), není tato informace uvedena ve stati A.III. části F přílohy účetní závěrky. H. Stavební pozemky Účetní jednotka v řádku H.1. Stavební pozemky nevykazuje žádný údaj, vzhledem k obsahové nejasnosti této položky. Podle ustanovení § 2 písm. c) katastrálního zákona č. 256/2013 Sb. je stavební parcelou pozemek evidovaný v druhu pozemku zastavěná plocha a nádvoří. Podle přílohy ke katastrální vyhlášce č. 357/2013 Sb. (stať 1 bod 13), která stanoví technické podrobnosti pro správu katastru, se druhem pozemku "zastavěná plocha a nádvoří" rozumí pozemek, na němž je a) budova včetně nádvoří (tj. části zastavěného stavebního pozemku, obsahující dvůr, vjezd, drobné stavby, bazén, zatravněné plochy, okrasné záhony a jiné přiléhající plochy, které slouží k lepšímu užívání stavby), vyjma skleníku, který je v katastru evidován jako budova, postaveného na zemědělském nebo lesním pozemku, budovy postavené na lesním pozemku a budovy evidované na pozemku vodní plocha, b) společný dvůr, c) zbořeniště, d) vodní dílo. Zkráceně se tento druh pozemku označuje jako "zast. pl.", tedy zastavěná plocha. Zastavěná plocha však do H.1. patřit nemůže, protože má ve výkazu svou vlastní položku "H.4 Zastavěná plocha". Nádvoří je stavba. Ministerstvo vnitra v rámci poskytování metodické podpory kapitole 314 tuto problematiku s Ministerstvem financí dlouhodobě diskutuje, přesto stále přetrvává nejasnost, co Ministerstvo financí požaduje vykazovat v položce "H.1. Stavební pozemky". |
Číslo položky | Syntetický účet | Název položky | Období běžné | Období minulé |
---|
P.I. | 901 | Majetek a závazky účetní jednotky | 752800159.03 | 684794621.79 |
P.I.1. | 901 | Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek | 202713033.67 | 196104340.97 |
P.I.2. | 902 | Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek | 380444453.98 | 379139724.69 |
P.I.3. | 905 | Vyřazené pohledávky | 169583936.30 | 109511651.05 |
P.I.4. | 906 | Vyřazené závazky | 0.00 | 0.00 |
P.I.5. | 909 | Ostatní majetek | 58735.08 | 38905.08 |
P.II. | | Krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů a krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 78365925.88 | 61838981.68 |
P.II.1. | 911 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 72516596.43 | 55989652.23 |
P.II.2. | 912 | Krátkodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.3. | 913 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 5849329.45 | 5849329.45 |
P.II.4. | 914 | Krátkodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.5. | 915 | Ostatní krátkodobé podmíněné pohledávky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.II.6. | 916 | Ostatní krátkodobé podmíněné závazky z transferů | 0.00 | 0.00 |
P.III. | | Podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou | 19066644.85 | 27585655.61 |
P.III.1. | 921 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu úplatného užívání majetku jinou osobou | 216383.66 | 0.00 |
P.III.2. | 922 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodou úplatného užívání majetku jinou osobou | 12250057.19 | 20985451.61 |
P.III.3. | 923 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.III.4. | 924 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou na základě smlouvy o výpůjčce | 517487.00 | 517487.00 |
P.III.5. | 925 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.III.6. | 926 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z důvodu užívání majetku jinou osobou z jiných důvodů | 6082717.00 | 6082717.00 |
P.IV. | | Další podmíněné pohledávky | 2655828.24 | 113583957.24 |
P.IV.1. | 931 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.2. | 932 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze smluv o prodeji dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.IV.3. | 933 | Krátkodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 302736.00 | 151273.00 |
P.IV.4. | 934 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z jiných smluv | 1128439.24 | 482254.24 |
P.IV.5. | 939 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.6. | 941 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze sdílených daní | 0.00 | 0.00 |
P.IV.7. | 942 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.8. | 943 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze vztahu k jiným zdrojům | 0.00 | 0.00 |
P.IV.9. | 944 | Krátkodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.10. | 945 | Dlouhodobé podmíněné úhrady pohledávek z přijatých zajištění | 0.00 | 0.00 |
P.IV.11. | 947 | Krátkodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.IV.12. | 948 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 1224653.00 | 112950430.00 |
P.V. | | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů a dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 1365959289.24 | 1693701835.70 |
P.V.1. | 951 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky z předfinancování transferů | 41102473.12 | 203691134.42 |
P.V.2. | 952 | Dlouhodobé podmíněné závazky z předfinancování transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.3. | 953 | Dlouhodobé podmíněné pohledávky ze zahraničních transferů | 91552900.00 | 91607900.00 |
P.V.4. | 954 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze zahraničních transferů | 0.00 | 0.00 |
P.V.5. | 955 | Ostatní dlouhodobé podmíněné pohledávky z transferů | 1007556.81 | 1007556.81 |
P.V.6. | 956 | Ostatní dlouhodobé podmíněné závazky z transferů | 1232296359.31 | 1397395244.47 |
P.VI. | | Podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku | 1313803953.99 | 1287864968.73 |
P.VI.1. | 961 | Krátkodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.2. | 962 | Dlouhodobé podmíněné závazky z operativního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.3. | 963 | Krátkodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.4. | 964 | Dlouhodobé podmíněné závazky z finančního leasingu | 0.00 | 0.00 |
P.VI.5. | 965 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 0.00 | 0.00 |
P.VI.6. | 966 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku na základě smlouvy o výpůjčce | 928949817.02 | 930476090.49 |
P.VI.7. | 967 | Krátkodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 0.00 | 0.00 |
P.VI.8. | 968 | Dlouhodobé podmíněné závazky z důvodu užívání cizího majetku nebo jeho převzetí z jiných důvodů | 384854136.97 | 357388878.24 |
P.VII. | | Další podmíněné závazky | 7787519502.51 | 7616407416.54 |
P.VII.1. | 971 | Krátkodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 5492346.82 |
P.VII.2. | 972 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze smluv o pořízení dlouhodobého majetku | 0.00 | 0.00 |
P.VII.3. | 973 | Krátkodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 0.00 | 0.00 |
P.VII.4. | 974 | Dlouhodobé podmíněné závazky z jiných smluv | 6084708845.91 | 3456839240.12 |
P.VII.5. | 975 | Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.6. | 976 | Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu | 0.00 | 0.00 |
P.VII.7. | 978 | Krátkodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 0.00 | 0.00 |
P.VII.8. | 979 | Dlouhodobé podmíněné závazky vyplývající z právních předpisů a další činnosti moci zákonodárné, výkonné nebo soudní | 103396297.60 | 103396297.60 |
P.VII.9. | 981 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.10. | 982 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí jednorázových | 0.00 | 0.00 |
P.VII.11. | 983 | Krátkodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.12. | 984 | Dlouhodobé podmíněné závazky z poskytnutých garancí ostatních | 0.00 | 0.00 |
P.VII.13. | 985 | Krátkodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 0.00 | 0.00 |
P.VII.14. | 986 | Dlouhodobé podmíněné závazky ze soudních sporů, správních řízení a jiných řízení | 1599414359.00 | 4050679532.00 |
P.VIII. | | Ostatní podmíněná aktiva a ostatní podmíněná pasiva a vyrovnávací účty | 3947514.08 | 47939212.02 |
P.VIII.1. | 991 | Ostatní krátkodobá podmíněná aktiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.2. | 992 | Ostatní dlouhodobá podmíněná aktiva | 3947514.08 | 3847212.02 |
P.VIII.3. | 993 | Ostatní krátkodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 44092000.00 |
P.VIII.4. | 994 | Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva | 0.00 | 0.00 |
P.VIII.5. | 999 | Vyrovnávací účet k podrozvahovým účtům | -9343120813.80 | -9157802610.17 |
K položce | Doplňující informace k položkám rozvahy | Částka |
---|
A.I.1. | V této položce jsou vykázány nehmotné výsledky z oblasti bezpečnostního výzkumu a vývoje, například certifikované metodiky. Oproti stavu v účetní závěrce sestavené k 31.12. 2017 došlo v této položce k nárůstu o 124 845 292,- Kč zejména v důsledku bezúplatného převodu výsledků bezpečnostního výzkumu a vývoje od příjemců podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. do majetku Ministerstva vnitra. | 190288758.30 |
A.I.2. | V této položce je vykázán software s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně přesahující 60 tis. Kč, zejména se jedná o serverové systémy - databázový, dohledový, monitorovací, zálohovací a archivační, bezpečnostní a virtualizační software. Dále například Czech Point, Informační systém základních registrů (a související systémy), Agendový informační systém AIS, celorezortní ekonomický informační systém SAP ERP, systém elektronické spisové služby, systém eGON. Během roku 2018 došlo ke zvýšení o 456 146 179 ,88 Kč. Většina majetku byla pořízena koupí a následně zařazena do užívání. Bezúplatný převod majetku dosáhl částky 80 665 991,97 Kč. Největší objem majetku ve výši 60 984 873,40 Kč byl převeden od GC Systému a.s. Od Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) na Ministerstvo vnitra by převeden majetek v servisní péči tohoto podniku v cekové částce 1 295 685,14 Kč. Dále pak proběhly bezúplatné převody softwarových výsledků bezpečnostního výzkumu a vývoje od příjemců podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. do majetku Ministerstva vnitra, konkrétně od České zemědělské univerzity v Praze ve výši 4 120 000,- Kč, Českého vysokého učení technického (4 532 826,- Kč), Telematixu s. r. o. (3 650 000,- Kč), Univerzity Karlovy (1 006 473,00 Kč), NATTa Systému s.r.o. (700 000,- Kč), Ústavu geoniky AV ČR, v.v.i. (514 000,- Kč), Vysoké školy chemicko-technologické (2 000 000,- Kč), Finančního analytického úřadu (509 134,12 Kč) a TLP,spol.s.r.o. (1 300 000,- Kč) a Univerzity Palackého v Olomouci (53 000,- Kč). Byl vyřazen již nepotřebný software za 79 149 817,86 Kč. | 4625450994.40 |
A.I.3. | V této položce jsou vykázána ocenitelná práva s dobou použitelnosti delší než jeden rok a s oceněním přeceňujícím 60 tis. Kč. Během roku v této položce k nárůstu o 7 060 000,- Kč v důsledku bezúplatného převodu ocenitelných práv jakožto výsledků bezpečnostního výzkumu a vývoje od příjemců podpory podle zákona č. 130/2002 Sb. do majetku Ministerstva. Jedná se zejména o práva k zařízení pro otevírání a zpracování kovových nádob, zařízení pro testování ochranných dýchacích prostředků či sondy CCBM - problematika napětí horninového masivu. | 17160075.00 |
A.I.5. | V této položce je vykazován software, jehož doba použitelnosti je delší než jeden rok a ocenění je v částce 7 tis. Kč a vyšší a nepřevyšuje částku 60 tis. Kč. Od začátku roku došlo k zvýšení o 25 551 644,46 Kč. Nákup byl za více než 13,37 mil. Kč. Bezúplatný převod byl vyšší než 67,51 mil Kč a byl přiat od GC Systému a.s. v hodnotě přesahující 27 mil Kč. Zastaralý, nefunkční a nepotřebný majetek byl vyřazen v celkové hodnotě 67,51 mil kč. | 785631900.58 |
A.I.6. | Jako ostatní dlouhodobý nehmotný majetek vykazuje Ministerstvo vnitra v souladu s § 11 odst. 6 písm. b) vyhlášky č. 410/2009 Sb. - ve výši 350 900,00 Kč provedené technické zhodnocení zaměstnaneckého díla (softwaru), které samo není vedeno v rámci účtové třídy 0, protože nesplňuje všechny podmínky dané v § 11 vyhlášky č. 410/2009 Sb.; - ve výši 4 420 249 ,96 Kč návody, specializované mapy (jiné než v položce A.I.3.) a samostatné studie s dobou použitelnosti delší než 1 rok. | 171610255.05 |
A.I.7. | Ministerstvo vnitra během roku 2018 pořídilo budoucí nehmotný majetek za 305 454 582,87 Kč a zařadilo do používání majetek ve výši 466 755 421,06 Kč. Nejvýznamnější položky byly za nákup od firmy Nakit s.p. za informační systém Portál občana a dokončení dohledového centra za více než 72 mil. Kč, od MERIT GROUP a.s. za nákup licencí (40 mil Kč), ABTON a.s (anonymizace smluv) za více než 24 mil. Kč, Asseco Central Europe a.s. (více než 23 mil. Kč), České pošty (23 mil. Kč), MERIT GROUP a.s (40 mil. Kč), KOMIX s.r.o.(22 mil. Kč) a IBM Česká republika, spol. s r.o.(18 mil. Kč). | 204533477.60 |
A.I.8. | V letošním roce nebyly poskytnuty dodavatelům žádné zálohy na dlouhodobý nehmotný majetek. | 0.00 |
A.I.9. | K prodeji není určen žádný dlouhodobý nehmotný majetek. | 0.00 |
A.II.1. | V položce Pozemky vykazuje Ministerstvo vnitra pozemky na různých místech České republiky, s nimiž přísluší hospodařit ministerstvu včetně Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia, které nejsou určeny k prodeji. Veškeré pozemky ministerstva (bez GŘ HZS ČR a PP ČR) v účetní hodnotě přesahující 109 mil. Kč jsou nepotřebné (jedná se vesměs o pozemky na pražských sídlištích). V průběhu roku 2018 předalo ministerstvo bezúplatně pozemky v Praze bytovému družstvu Dobevská za 2 150 314,- Kč. Bezúplatně byly převedeny pozemky na ÚZSVM v účetní hodnotě 47 135,50 Kč a na KŘP Středočeského kraje za 2 306 695,17 Kč. Byl zařazen do užívání areál Kněžmost včetně pozemků, jejichž hodnota byla 7 948 379,- Kč. | 647410946.59 |
A.II.2. | V této položce účetní jednotka vykazuje originály obrazů, gobelínů, tapisérií a movitých plastik. | 1220147.40 |
A.II.3. | Generální ředitelství HZS ČR a Policejní prezidium v této položce vykazují svá sídla a další stavby v České republice (sklady, garáže, parkoviště, trenažéry, polygon, inženýrské sítě, požární nádrže, myčky vozidel, zpevněné výcvikové plochy, ohňový dům, administrativní budovy, kotce pro psy aj.) v celkové brutto hodnotě 5 677 916 304,44 Kč. Samotné Ministerstvo vnitra zde nevykazuje budovy, v nichž sídlí (např. objekt na Letné) - tyto stavby jsou v technické péči a příslušnosti hospodaření státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (to se netýká budov Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia). Samotné MV (bez Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia) vykazuje v této položce zejména rozvody, kanalizace, přípojky, parkoviště a obdobné stavby ve třech sídlištích v Praze a budovy ve zvláštním režimu v celkové brutto hodnotě 566 420 905,24 Kč. V průběhu roku došlo k celkovému nárůstu této položky o 198 187 825,46 Kč. Nejvyšší podíl na tomto nárůstu má dokončení a zařazení do užívání několika objektů Policejního prezidia (např.: Zbiroh, Zbraslav, Obilní trh, Veleslavín, Kněžmost, Praha) v celkové výši: 138 678 091,77 a Generálního ředitelství HZS v částce 8 206 031,49 Kč. Bezúplatným převodem byly získány stavby v celkové částce 40 822 938,12 Kč (Senovážného náměstí ve výši 25 213 623,63 Kč, Kutná Hora ve výši 12 422 993,49 Kč a garáže v Košířích v účetní hodnotě 3 186 321,- Kč). | 5677916304.44 |
A.II.4. | A.II.4. - Samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí (účet 022) Položka Samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí obsahuje majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně nad 40 tis. Kč, obsahuje převážně automobilní techniku (včetně speciální hasičské techniky, CAS, požárních žebříků, tahačů a autobusů), výpočetní techniku (osobní počítače, servery, notebooky, routery, switche, firewally, disková pole, skenery včetně speciálních, tiskárny včetně multifunkčních, rackové skříně, UPS apod.), výzbrojní techniku, zdravotnický a veterinární majetek, nábytek, laboratorní přístroje, ochranné obleky a fototechniku. Oproti stavu v účetní závěrce sestavené k 31. 12. 2017 došlo v této položce k nárůstu o 943 557 468,02,- Kč. Největší objem nárůstu je v postupném zařazování nakoupeného majetku do užívání( více než za 1 205, 45 mil. Kč). Dále je bezúplatně předáván majetek (121,05 mil. Kč) a přebírán (72,94 mil Kč). Vyřazen byl majetek v účetní hodnotě 163,58 mil Kč (např.: movité věci výpočetní techniky za 82,92 mil Kč nebo spojovací majetek za 26,90 mil Kč). Položka Samostatné hmotné movité věci a soubory hmotných movitých věcí obsahuje majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v pořizovací ceně nad 40 tis. Kč, obsahuje převážně automobilní techniku (včetně speciální hasičské techniky, CAS, požárních žebříků, tahačů a autobusů), výpočetní techniku (osobní počítače, servery, notebooky, routery, switche, firewally, disková pole, skenery včetně speciálních, tiskárny včetně multifunkčních, rackové skříně, UPS apod.), výzbrojní techniku, zdravotnický a veterinární majetek, nábytek, laboratorní přístroje, ochranné obleky a fototechniku. | 19200678276.67 |
A.II.6. | V položce Drobný dlouhodobý hmotný majetek je vykazován majetek s dobou použitelnosti delší než 1 rok v ocenění od 3 do 40 tis. Kč, zejména výpočetní technika a nábytek. Samotné Ministerstvo vnitra zde nábytek nevykazuje - tyto věci jsou v technické péči a příslušnosti hospodaření státní příspěvkové organizace Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra (to se netýká Generálního ředitelství HZS ČR a Policejního prezidia). Dále je zde v souladu s § 14 odst. 7 písm. d) vyhlášky č. 410/2009 Sb. vykázáno věcné břemeno vůči Slévárně HEUNISCH Brno, s.r.o. ve prospěch Generálního ředitelství HZS ČR za 12 100,- Kč. Knižní fond je v této položce vykazován v celkové výši 2 245 250,74 Kč. Oproti stavu v účetní závěrce sestavené k 31. 12. 2017 došlo v této položce k zvýšení o 37 791 612,63 Kč. Nakoupen byl drobný dlouhodobý majetek za více než 222,86 mil. Kč. Bezúplatně účetní jednotky obdržely majetek za 10,99 mil. Kč a předaly za 3,49 mil. Kč. Vyřazení majetku bylo v celkové účetní hodnotě 192,07 mil. Kč. | 2614550223.17 |
A.II.7. | V položce Ostatní dlouhodobý hmotný majetek Ministerstvo vnitra vykazuje v souladu s § 14 odst. 7 písm. c) vyhlášky č. 410/2009 Sb. investiční technické zhodnocení drobného dlouhodobého hmotného majetku v oblasti výpočetní techniky (3 079 107,44 Kč), věcné břemeno dle § 14 odst. 7 písm. d) téže vyhlášky (200 866,05 Kč) a hmotné výsledky bezpečnostního výzkumu a vývoje, které svým charakterem neodpovídají ostatním položkám rozvahy (10 051 818,00 Kč). Majetek z výzkumu a vývoje byl nabyt v průběhu roku 2018 bezúplatným převodem dokončených výsledků podle § 16 zákona č. 130/2002 Sb. (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací) od příjemců podpory v oblasti bezpečnostního výzkumu na Ministerstvo vnitra jakožto poskytovatele této podpory ve výši 4 696 734,00 Kč. | 13331791.49 |
A.II.8. | Účet 042 Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek. V této položce je vykázán nedokončený dlouhodobý hmotný majetek v ocenění nad 40 tis. Kč, z toho 332 80 0080,68 Kč tvoří nemovitý majetek (movitý tvoří 600 308 341,78 Kč). Zařazením majetku do užívání a bezúplatným převodem se jeho hodnota snížila o 1 458,38 mil. Kč. Nákupy nového včetně bezúplatných převodů byly v hodnotě 1 718,33 mil. Kč, proto se jeho hodnota během roku v absolutní hodnotě zvýšila o 247,86 mil. Kč. | 933108422.46 |
A.II.9. | Ve sledovaném období roku 2018 nebyly poskytnuty dodavatelům na dlouhodobý hmotný majetek žádné zálohy. | 0.00 |
A.II.10. | Dlouhodobý hmotný majetek určený k prodeji je k 31.12.2018 ve výši 24 406 441,20 Kč. K prodeji jsou určeny zejména pozemky v reálné hodnotě vyšší než 21,22 mil. Kč, stavby v reálné hodnotě 2,83 mil. Kč. Zbývající část tvoří různé movité věci. Veškerý majetek v této položce byl přeceněn na reálnou hodnotu ve smyslu § 27 zákona 563/1991 Sb. | 24406441.20 |
B.I.2. | V položce Materiál na skladě jsou vykázány zásoby materiálu dle § 20 vyhlášky č. 410/2009 Sb. včetně předmětů s dobou použitelnosti delší než 1 rok, jejichž ocenění nedosahuje dolní hranice drobného dlouhodobého majetku. Nejvyšší položkou jsou zásoby výstrojního materiálu na Policejním prezidiu ve výši 507 043 089,95 Kč (ze skladů prezidia je prostřednictvím tzv. oděvních výdejen zásobována celá Policie ČR - viz též položka výsledovky A.I.1. - Spotřeba materiálu). Zásoby výzbrojního materiálu činí 200,58 mil. Kč. Další významnou položkou jsou zásoby Generálního ředitelství HZS ČR, zejména chemický a laboratorní materiál ve výši 78 803 449,20 Kč a hasičský výstrojní materiál za 54 050 741,68 Kč. Zbývající část zásob tvoří zejména materiál pro výpočetní techniku, foto-kino,spojovací materiál, ženijní, stavebně-ubytovací materiál, pohonné hmoty, maziva a další automobilní materiál, potraviny a zdravotnický a veterinární materiál. | 967570461.19 |
B.I.8. | V této položce je vykázán doplňkový prodej dle vyhlášky č. 430/2001 Sb. o nákladech na závodní stravování a dále drobný prodej z FKSP. | 119887.46 |
B.I.10. | Jako ostatní zásoby Ministerstvo vnitra vykazuje služební zvířata na Policejním prezidiu (1 743 601 Kč) a Generálním ředitelství HZS ČR (9 000 Kč). Převážná část této položky (445 501 851,13 Kč) je však v souladu s § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb. tvořena věcmi určenými k bezúplatnému předání subjektům, které nejsou vybranými účetními jednotkami, zejména jde o zásoby humanitární pomoci. Při Generálním ředitelství HZS ČR je těchto zásob uskladněno za 443 407 201,80 Kč. | 447254452.13 |
B.II.1. | V této položce došlo ke změně mezi roky 2017 a 2018. Od 1.1.2018 jsou zde vykázány pohledávky za odběrateli v oblasti soukromoprávních vztahů, včetně pohledávek ze smluvních pokut. Jsou zde vykázány i dobropisy po úhradě (9,61 mil. Kč) a pohledávky z titulu reklamací (25,41 tis. Kč) a krátkodobých jistot. Největší část (3,43 mil. Kč) tvoří pronájem bytů, nebytových prostor a ubytoven. Dále jsou to dobropisy a sankční úroky (2,72 mil. Kč), pohledávky z prodeje majetku (1,64 mil. Kč), stravování (354,33 tis. Kč) a pohledávky z jiných titulů (384,75 tis. Kč). | 18184088.11 |
B.II.4. | Poskytnuté zálohy meziročně vzrostly zejména o zálohy na pohonné hmoty prostřednictvím platebních karet. | 96220008.40 |
B.II.5. | Jako jiné pohledávky z hlavní činnosti vykazuje Ministerstvo vnitra pokuty z hlavní činnosti (např.: pořádkové nebo podle zákona o zbraních), dále náklady řízení související zejména s azylovým řízením, nároky z regresních úhrad a pohledávky za certifikace a chemické analýzy (prováděné při Generálním ředitelství HZS ČR). Je-li k pohledávce vykázáno příslušenství (zejména úrok z prodlení), je vedeno rovněž v této položce. Ke snížení oproti minulému roku došlo z důvodu odpisu soudně vymáhané pohledávky ve výši 60,11 mil Kč (Minas a.s.). | 41700575.43 |
B.II.9. | Nejvýznamnější položkou pohledávek za zaměstnanci jsou půjčky z FKSP ve výši 12 137 326,65 (z toho sociální půjčky tvoří 11 500,- Kč). | 13321146.43 |
B.II.28. | Jako krátkodobé poskytnuté zálohy na transfery jsou vykázány dotace a další transfery, které byly příjemcům poskytnuty s povinností vypořádání do 1 roku od poskytnutí, které nebyly k rozvahovému dni vypořádány. Jsou zde zahrnuty také příspěvky na provoz pro státní příspěvkové organizace zřízené ministerstvem (Zařízení služeb pro MV, Bytová správa MV, Institut pro veřejnou správu Praha a Tiskárna MV) ve výši 914 716 106,- Kč. Významnými příjemci z řad mimorezortních subjektů byly subjekty provádějící výzkum zejména Státní ústav radiační ochrany (46,92 mil. Kč), Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (18,47 mil. Kč), Státní ústav jaderné chemie (51,61 mil. Kč), Masarykova univerzita (19,19 mil. Kč), Univerzita Palackého v Olomouci (11,46 mil Kč), ČVUT v Praze (35,27 mil. Kč), Výzkumný a zkušební letecký ústav (4,33 mil. Kč), Výzkumný ústav veterinárního lékařstv (7,11 mil. Kč), Vysoké učení technické v Brně (45,3 mil. Kč), Výzkumný ústav vodohospodářský(4,39 mil. Kč), Vysoká škola ekonomická v Praze (6,23 mil. Kč), Česká zemědělská univerzita v Praze (6,72 mil. Kč), Technická univerzita Liberec (15,58 mil. Kč), Univerzita Pardubice (8,06 mil. Kč), Vojenský výzkumný ústav, s.p.(6,67 mil. Kč), Technická univerzita v Košicích (11,72 mil. Kč), Univerzita Tomáše Bati Zlín (5,00 mil. Kč), Dekonta a.s.(11,13 mil. Kč), URC Systems, s.r.o.(21,89 mil. Kč),Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (20,43 mil. Kč), CESNET, zájmové sdružení právnických osob (13,93 mil. Kč), CZ.NIC, z.s.p.o.(5,35 mil. Kč), Vodní záchranná služba ČČK, z.s.(5,00 mil. Kč) ,CAMEA, spol. s r.o.(9,41 mil. Kč), Západočeská univerzita v Plzni (5,73 mil. Kč), ÚJV Řež, a. s.(9,41 mil. Kč), Centrum výzkumu Řež s.r.o.(8,38 mil. Kč), Institut mikroelektronických aplikací s.r.o.(5,48 mil. Kč), Forenzní DNA servis, s.r.o.(5,32 mil. Kč), dále UNITOP na policejní sport (33 mil. Kč) a také obce na projekty prevence kriminality (provozních transferů na uvedené účely je v položce vykázáno za 1 360 615 530,97 Kč). Obce obdržely i investiční transfery zejména na kamerové systémy a osvětlení rizikových míst, tyto transfery tvoří celkem 21 810 268,33 Kč. Poslední složkou jsou transfery z Azylového, migračního a integračního fondu AMIF (zůstatek činí 27 210 485,55 Kč). | 2324352391.85 |
B.II.30. | Jako náklady příštích období vykazuje Ministerstvo vnitra např.: členský příspěvek Interpolu (6,94 mil. Kč). V průběhu roku byla tato položka i snižována. | 8539188.32 |
B.II.33. | Ostatní krátkodobé pohledávky obsahují předepsaná manka a škody za osabami mimo MV v částce 1 102 527,20 Kč. | 6369661.14 |
B.III.5. | V položce jiné běžné účty jsou vykázány především prostředky na platy za období 12/2018 převedené sem na vrub výdajového účtu a vyplacené v lednu 2019. Významnou část tvoří také prostředky zadržené a zajištěné v souvislosti s trestnou činností. Dále jsou zde soustředěny prostředky Azylového, migračního a integračního fondu AMIF (a také ISF), které zatím nebyly poskytnuty příjemcům, dále vratky transferů od příjemců, jistoty při výběrovém řízení a různé úložky cizích prostředků. Ostatní krátkodobé pohledávky obsahují předepsaná manka a škody v částce 1 102 527,20 Kč. | 2853012814.39 |
B.III.9. | Na běžných účtech jsou soustředěny finanční prostředky závodního stravování a dále jsou zde vykázány účty u Komerční banky a ČSOB určené pro úhrady platebními kartami. Účetní jednotka postupně přechází na platební karty u ČNB. | 1535036.46 |
B.III.10. | Meziročně zůstatek bankovního účtu fondu kulturních a sociálních potřeb vzrostl o 22 313 041,20 Kč zejména v důsledku nárůstu tarifů a tím i vyšší tvorby fondu. Detaily jsou uvedeny v položce C.II.2. | 95311926.45 |
B.III.14. | V této položce je vykázán zůstatek na bankovním účtu rezervního fondu (414). Zůstatek se meziročně snížil o 26 213 945,06 Kč. | 251256690.46 |
C.I.1. | Položka Jmění účetní jednotky je kumulativní. Nelze ji považovat za obdobu vlastního kapitálu u podnikatelů. Je zde vykázán jednak převod účtů dle převodového můstku při zahájení reformy účetnictví státu k 1. 1. 2010 (účty 902 - Fond oběžných aktiv, 964 - Saldo výdajů a nákladů a 965 - Saldo příjmů a výnosů) a dále účtu 901 - Fond dlouhodobého majetku, který sem byl v souladu s převodovým můstkem stanoveným Ministerstvem financí převeden na konci účetního období roku 2010 (z účtu 403). Dále jsou zde uvedeny kumulované stavy zůstatkových hodnot bezúplatně nabytého dlouhodobého majetku (vyjma drobného) a také tohoto majetku bezúplatně předaného subjektům, které jsou vybranými účetními jednotkami. Další významnou složkou jsou investiční dotace zřízeným (vlastním) státním příspěvkovým organizacím (ty podle Českého účetního standardu č. 703 nejsou transferem a neovlivňují tak u poskytovatele výsledek hospodaření) a přijaté investiční transfery, které nejsou zdrojem rezervního fondu. Na rozdíl od ostatních účetních jednotek, které investiční transfery přijímají na účet 403 s následným rozpouštěním transferového koeficientu do výnosů, u organizačních složek státu se toto neprovádí a položka je tudíž kumulativní i v oblasti transferů. | 27140510549.03 |
C.I.5. | Tato položka je kumulativní a nahradila účet nákladů při prvním použití vybraných účetních metod v jednotlivých etapách reformy účetnictví státu (zejména v letech 2010 - 2012). Jednalo se o metodu odpisování (dooprávkování majetku na konci účetního období roku 2011), dooprávkování drobného dlouhodobého majetku a metodu tvorby opravných položek k pohledávkám. První použití metod se účtovalo na stranu Má Dáti této položky. Nyní se stav této položky mění jen, je-li zjištěna chyba, která se jí týká (zpětně zjištěná chyba při prvotním použití metody). V roce 2018 taková chyba zjištěna nebyla. | 10168145780.06 |
C.I.6. | V položce Jiné oceňovací rozdíly je vykázáno přecenění majetku určeného k prodeji na reálnou hodnotu (kladný nebo záporný rozdíl mezi zůstatkovou cenou a reálnou hodnotou). Položka není kumulativní, jsou zde jen číselné údaje související s aktuálním stavem majetku určeného k prodeji. Po realizaci nebo při zrušení prodeje je stav této položky zrušen v souladu s účetními metodami. Účtuje se na obě strany tohoto účtu. Aktuální stav je tvořen zvýšením ocenění o 17 864 409,69 Kč a snížením ocenění o 28 541 830,20 Kč. Detaily o majetku určenému k prodeji jsou uvedeny v položce A.II.10. | 9067762.24 |
C.I.7. | V položce Opravy předcházejících účetních období jsou v souladu s § 26 odst. 2 písm. d) vyhlášky 410/2009 Sb., vykázány chyby přesahující hranici 260 tis. Kč, které loni nebo dříve ovlivnily výši výsledku hospodaření. Položka je kumulativní a vzhledem k jejímu účelu ji lze přirovnat k účtu Jiný výsledek hospodaření u podnikatelů. V průběhu roku 2018 se stav této položky změnil o 1 111 423,00 Kč. Jednalo se o opravu chyby v souvislosti s odvodem za porušení rozpočtové kázně. | 370656611.53 |
C.II.2. | Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen a užíván v souladu s vyhláškou č. 114/2002 Sb. o FKSP. Podrobnosti jsou uvedeny ve stati F. Na rozdíl od rezervního fondu není stav FKSP roven zůstatku souvisejícího bankovního účtu (položka aktiv B.III.10 - účet 243). Rozdíl je tvořen pohledávkami (půjčky, nevyúčtované zálohy), závazky, nespotřebovanými zásobami a DPH. Meziročně došlo k nárůstu stavu fondu o více než 22 mil. Kč, zejména z důvodu navýšení platů a tím i zvýšení přídělu do fondu. Účetní jednotka poskytla půjčky z FKSP. Celková výši dosud nesplacených půjček na bytové účely činí 12 126 326,65 Kč a sociálních půjček činí 11 500,- Kč . Vzhledem k tomu, že v souladu s ČÚS 704 Fondy účetní jednotky poskytnutí návratné půjčky neovlivňuje stav fondu (účet 412), není tato informace uvedena ve stati A.III. části F přílohy účetní závěrky. | 114988478.74 |
C.II.4. | Rezervní fond je v Ministerstvu vnitra tvořen a čerpán v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech (§ 48 a § 50)( v roce 2018 celkem 251 256 690,46 Kč). Hlavní složkou jeho tvorby jsou finanční prostředky z Fondu zábrany škod, který byl zřízen s účinností od 1. 1. 2014 zákonem č.160/2013 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Poskytovatelem je Česká kancelář pojistitelů prostřednictvím svého orgánu - Komise pro tvorbu programů prevence škod a pro rozdělování finančních prostředků (příjem v roce 2018 celkem 188 42 749,60 Kč). Další finanční prostředky z Fondu zábrany škod, které nejsou z pohledu MV zdrojem jeho rezervního fondu, ale průtokovým transferem určeným pro jiné příjemce, jsou vykázány v položce D.III.33. - Krátkodobé zprostředkování transferů (322 381 379,02 Kč). Dalším zdrojem byly dary a prostředky ze zahraničí (tvorba ve výši 87 919 483,40 Kč). Ze zahraničí byly přijaty prostředky z fondu AMIF a dále z FRONTEX (evropská agentura koordinující činnost na vnějších hranicích EU v souvislosti s ostrahou hranic) a účelové zahraniční prostředky přijaté na pomoc Sýrii. Další informace k fondu jsou uvedeny ve statích F. a A.3. Konečný stav fondu odpovídá stavu na příslušném bankovním účtu (položka aktiv B.III.14. - účet 225). | 251256690.46 |
C.III.1. | Výsledkem hospodaření běžného účetního období je ztráta - náklady Ministerstva vnitra výrazně převyšují nad výnosy. Obdobná ztráta byla vykázána i v jednotlivých minulých letech. Hlavními složkami nákladů MV jsou poskytnuté transfery, zejména důchody a výsluhové příspěvky, náklady na platy a služby (zejména provoz informačního systému Datových schránek, náklady související s výrobou osobních dokladů a cestovních e-pasů; Service-level agreement (SLA) v oblasti IT a správa, údržba a podpora systému CzechPoint). V běžném roce nastaly také významné náklady (přes 1,5 mld. Kč) v položkách A.I.14. Zákonné sociální náklady a A.I.28. Odpisy dlouhodobého majetku. | 26200792241.48 |
C.III.3. | Výsledek hospodaření předcházejících účetních období je kumulovaná položka jednotlivých výsledků hospodaření od roku 2010, kdy byla zahájena reforma účetnictví státu a s ním také účtování na nákladové a výnosové účty tříd 5 a 6. Výsledkem hospodaření byla dosud vždy ztráta. | 172046690593.25 |
C.IV.1. | Příjmový účet je veden v České národní bance a jsou na něm soustřeďovány příjmy státního rozpočtu vymezené zákonem o rozpočtových pravidlech. Ministerstvo vnitra má vzhledem ke své složité organizační struktuře Ministerstvem financí v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech povoleno vést více než 1 příjmový účet. V roce 2018 dosáhly příjmy částky 2 791 124 506,21 Kč, což je o 55,4 % více než v loňském roce. Je to způsobeno tím, že v roce 2018 vzrostly příjmy z Fondu zábrany škod (FZŠ), i jejich zapojení z rezervního fondu přes příjmový účet státního rozpočtu, dále v rámci projektu MF "zvýšení připravenosti" byl realizován příjem vyšší než 552,27 mil. Kč. Významnou složkou příjmů je i sociální pojištění za příslušníky, které je ale do příjmů převáděno z výdajového účtu Ministerstva vnitra, takže se nejedná o skutečný externí příjem. Další složkou příjmů jsou zejména transfery, pokuty, vrácená spotřební daň za topné oleje, správní poplatky, příjmy z nájmů, dobropisy a jiné vratky z minulých let, které nelze kompenzovat jako snížení výdajů. Prostřednictvím příjmového účtu se stejně jako prostředky rezervního fondu zapojují také investiční prostředky FKSP (odvod na příjmový účet). | 2791124506.21 |
C.IV.2. | Výsledek hospodaření předcházejících účetních období je kumulovaná položka jednotlivých výsledků hospodaření od roku 2010, kdy byla zahájena reforma účetnictví státu a s ním také účtování na nákladové a výnosové účty tříd 5 a 6. Výsledkem hospodaření byla dosud vždy ztráta. | 29143210183.34 |
C.IV.4. | Agregované příjmy a výdaje předcházejících účetních období jsou kumulativní položkou, která zahrnuje konečné stavy příjmových a výdajových účtů (položky C.IV.1. a C.IV.2.) v jednotlivých letech od roku 2010, tedy od počátku reformy účetnictví státu. | 169608263289.39 |
D.I.1. | Ministerstvo vnitra má vydán vnitřní předpis k tvorbě rezerv. Tituly pro tvorbu rezerv jsou rizika z neuzavřených kontrol a soudních sporů. V roce 2018 nenastal důvod pro tvorbu rezerv, což bylo ověřeno a potvrzeno i v rámci periodické inventarizace k 31. 12. 2018. | 0.00 |
D.II.9. | V položce Dlouhodobé zprostředkování transferů jsou vykázány prostředky tzv. Fondů v oblasti vnitřních věcí ( AMIF -migrační a integrační fond a Fond pro vnitřní bezpečnost ISF). Touto novou strukturou byl v programovém období 2014-2020 nahrazen dosavadní Obecný program Solidarita a řízení migračních toků (SOLID). Prostředky jsou v této položce vykázány po konzultaci s Ministerstvem financí, neboť Ministerstvo vnitra pro tyto fondy funguje obdobným způsobem jako Národní fond při Ministerstvu financí. Finanční prostředky vážící se k těmto budoucím transferům jsou vykázány v položce aktiv B.III.5. - Jiné běžné účty. Krátkodobá část je vykázána v položce D.III.33. - Krátkodobé zprostředkování transferů. | 166962645.39 |
D.III.5. | V položce Dodavatelé vykazuje Ministerstvo vnitra krátkodobé závazky ze soukromoprávních dodavatelsko - odběratelských vztahů, které nebyly k rozvahovému dni uhrazeny. Jedná se zejména o závazky vůči firmám VÍTKOVICE IT SOLUTIONS a.s., Simac Technik ČR a.s., AUROTON COMPUTER a Neit Consulting s.r.o. | 39705701.13 |
D.III.16. | V položce Ostatní daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění Ministerstvo vnitra vykazuje daňový závazek z platů (67 343 113 Kč) a pohledávku (nárok vůči správci daně na vrácení daně) z titulu spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných na výrobu tepla (1 340 765 Kč). | 66002348.00 |
D.III.35. | Nejvýznamnější položkou výdajů příštích období jsou náklady na IT služby NAKITs.p., které se hospodářsky týkaly roku 2018, ale hrazeny byly v roce 2018 ve výši 36 747 792,03 Kč. | 38323718.41 |
D.III.36. | Jako Výnosy příštích období Ministerstvo vnitra vykazuje bezúplatně nabyté zásoby, které zatím nebyly spotřebovány na vrub nákladů. Jedná se o humanitární zásoby při Generálním ředitelství HZS ČR. | 26845440.02 |
D.III.37. | V položce Dohadné účty pasivní Ministerstvo vnitra vykazuje dvě oblasti účetních případů: a) odhad čerpání zálohově poskytnutých a dosud nevyúčtovaných transferů a b) odhad výše energií (teplo, elektrická energie, plyn), které byly k rozvahovému dni účetní jednotkou spotřebovány, avšak nebyly dosud dodavatelem vyfakturovány. Odhad energií tvoří z celkového zůstatku položky částku 6 527 054,40 Kč. Odhad transferů je souvztažně vykázán v položce Výkazu zisku a ztráty A.III.1. (Náklady vybraných ústředních vládních institucí na transfery - účet 571) resp. A.III.3. (Náklady vybraných ústředních vládních institucí na předfinancování transferů - účet 575) podle toho, zda zálohový transfer byl poskytnut v režimu předfinancování s následným očekáváním refundace z EU, nebo ne. | 2325992130.96 |
D.III.38. | Nejvýznamnější část celkového zůstatku ostatních krátkodobých závazků (téměř 96 %) tvoří prostředky zajištěné policejními orgány v souvislosti s trestnou činností - z toho část je v cizí měně EUR a USD). Prostředky jsou uloženy na bankovním účtu jako cizí peníze (položka aktiv B.III.5. - Jiné běžné účty). | 2021188898.83 |
K položce | Doplňující informace k položkám výkazu zisku a ztráty | Částka |
---|
A.I.1. | V položce A.I.1. 501 - Spotřeba materiálu vykazuje Ministerstvo vnitra také náklady na materiální zabezpečení všech příslušníků Policie ČR výstrojními náležitostmi. Policie ČR se v této oblasti chová jako jediný ozbrojený sbor napříč strukturou účetních jednotek. Ministerstvo vnitra plní funkci zřizovatele vůči organizačním složkám státu - krajským ředitelstvím Policie ČR. Výstrojní náležitosti příslušníků policie zajišťuje centrálně prostřednictvím Policejního prezidia (tzv. "oděvní výdejny"). U tohoto materiálu se neprovádí změna příslušnosti hospodaření podle zákona č. 219/2000 Sb. Spotřeba výstrojního materiálu oproti minulému roku vzrostla o 70 721 173,08 Kč. Byly vyřazeny zásoby v celkové výši 18 407 590,83 Kč. Organizační složka státu sleduje na samostatném analytickém účtu materiál a zásoby, které nejsou mankem ani škodou, ale jsou vyřazovány většinou z důvodu prošlé lhůty. Stejně jako v minulém roce se zvýšila spotřeba u chemického a laboratorního materiálu (+6,8 mil. Kč). V loňském roce vykázal letecký materiál pokles, ale v letošním roce jeho spotřeba vzrostla o 20,65 mil. Kč. Vzrostla i spotřeba ochranných pomůcek o 3,05 mil. Kč. Naopak k mírnému poklesu došlo u stavebně ubytovacího materiálu (-1,89 mil. Kč), u topného oleje a mazutu (-527,59 tis. Kč), automobilního (-852,88 tis. Kč) a zdravotnického materiálu (-484,11 tis. Kč). | 661138369.16 |
A.I.2. | V položce A.I.2. 502 - Spotřeba energie vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na: elektrickou energii, teplo a plyn. Jako v předchozích letech i v roce 2018 byly nejvyšší náklady na elektrickou energii (58,99 mil. Kč), které meziročně klesly o 4,06 mil Kč. Narostla spotřeba tepla o 15,26 mil. Kč. Pokračovalo snižování spotřeby plynu - oproti minulým letům došlo ke snížení o 2,38 mil Kč. | 123308297.99 |
A.I.3. | V položce A.I.3. 503 - Spotřeba jiných neskladovatelných dodávek vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na vodné a stočné. Proti minulému roku došlo k poklesu o 120,55 tis. Kč. | 19417339.93 |
A.I.4. | V položce A.I.4. 504 - Prodané zboží vykazuje Ministerstvo vnitra zejména náklady na prodej v obchodním koutku či v kantýně. | 3278258.11 |
A.I.8. | Celkové náklady na položku A.I.8. - opravy a udržování meziročně poklesly o více než 10,53 mil. Kč. U leteckého majetku pokračoval pokles spotřeby prostředků na dodavatelsky prováděné opravy - v roce 2017 to bylo o 2,5 mil Kč a v roce 2018 o 36,02 mil. Kč (spotřeba leteckého materiálu vzrostla o 20,65 mil. Kč viz. položka A.I.1.) K nejvyššímu nárůstu došlo u dodavatelsky prováděných oprav objektů (+25,95 mil. Kč), automobilní techniky (+4,44 mil. Kč) a různých revizí (+1,66 mil. Kč). | 191389273.57 |
A.I.9. | Náklady v položce A.I.9. - cestovné meziročně stouply, což bylo způsobeno především nárůstem náhrad při zahraničních služebních a pracovních cestách (o 15,43 mil. Kč). | 176358638.58 |
A.I.10. | Náklady na reprezentaci meziročně stouply o 10,8 % proti minulému roku. Vyšší čerpání bylo jak u nákladů na reprezentaci při přijetí zahraniční delegace, tak i ve vyšších nákladech na pohoštění ostatních subjektů. | 7669614.35 |
A.I.12. | V položce A.I.12. 518 - Ostatní služby vykazuje Ministerstvo vnitra zejména náklady na poskytování různých typů veřejné služby - provoz informačního systému datových schránek včetně rozesílání přístupových údajů, služby spojené s vydáváním osobních dokladů v působnosti MV včetně dokladů pro cizince (např. občanské průkazy, e-CP, e-PKP), náklady na správu, podporu a údržbu informačního systému Czech POINT, náklady spojené se zajištěním a distribucí volebních materiálů na volbu prezidenta ČR, provádění výcviku složek IZS v kurzech (Fond zábrany škod), provoz Národního informačního systému integrovaného záchranného systému (NIS IZS), integrační služby krajanům z Ukrajiny zajišťované Arcidiecézní charitou aj. Dále jsou zde vykázány zejména náklady na pronájmy objektů a dalšího majetku, služby pošt, náklady na provoz dalších komunikačních a informačních systémů a podpora k produktům Microsoft, nákup softwaru v jednotkové ceně pod 7 tis. Kč, konzultační a poradenské služby včetně znalečného, tlumočení, náklady na obhájce, nároky svědků, účastnické poplatky na konference, školení zaměstnanců, úklid, služby spojené s odpadem a péče o zeleň. Ostatní služby - oproti předchozímu roku vzrostly o 122,08 mil Kč. V loňském i letošním roce byl nárůst výdajů za služby zaznamenán u služeb souvisejících s informační a komunikační technikou a zpracováním dat (v roce 2017+34,6 mil. Kč a v roce 2018 +36,30 mil. Kč), u programového vybavení pod hranici DDM (v roce 2017 +30,2 mil. Kč a v roce 2018 +12,84 mil. Kč). | 5450480753.64 |
A.I.13. | U mzdových nákladů - položka A.I.13. - proti předchozímu období došlo k nárůstu o 728,93 mil. Kč, na čemž se podílel především nárůst platových tarifů příslušníků (+345,68 mil. Kč), státních zaměstnanců (+103,05 mil. Kč) a zaměstnanců v pracovním poměru (+51,86 mil. Kč). Návazně došlo k růstu zákonného sociálního pojištění (položka A.I.14) o 245,42 mil Kč, a to u pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (+180,24 mil. Kč) a veřejného zdravotního pojištění (+65,15 mil. Kč). Odvozeně došlo i k růstu zákonných sociálních nákladů (položka A.I.16.). Zvýšený základní příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb za rok 2018 činil 115,96 mil. Kč. | 5900432216.28 |
A.I.23. | V této položdce je vykázáno penále za porušení rozpočtové kázně, pokuty od ÚOHS, pokuty za dopravní přestupky a penále od PSSZ. V posledních letech se daří náklady snižovat. | 3356846.74 |
A.I.20. | U jiných daní a poplatků - položka A.I.20. - došlo proti předchozímu období došlo k mírnému nárůstu (o 437,22 tis. Kč), na čemž se podílel především nárůst odvodu za nesplnění povinnosti zaměstnávat zdravotně postižené. | 12325952.87 |
A.I.24. | V položce A.I.24. - Dary a jiná bezúplatná předání jsou v souladu s § 33 odst. 4 písm. c) vyhlášky 410/2009 Sb. vykázány náklady na bezúplatné převody aktiv (vyjma finančních prostředků) na subjekty, které nejsou tzv. vybranými účetními jednotkami, včetně nákladů na humanitární pomoc. Meziročně došlo k mírnému poklesu, i když byly předány pozemky SVJ Dobevská v Modřanech za částku vyšší než 2,15 mil. Kč. V souvislosti s pořádáním výstavy Labyrintem dějin českých zemích byly předány Správě pražského hradu publikace a katalogy související s touto výstavou v částce přeshující 1,09 mil. Kč. | 10543127.48 |
A.I.28. | Účetní jednotka aktivně pracovala s odpisovými plány a upravovala doby použitelnosti majetku, tak aby odpovídaly skutečně předpokládané době. | 1503791025.31 |
A.I.34. | V roce 2018 účetní jednotka upustila dle § 35odst. písm.c) z.č.219/2000 firmě MINAS celkovou pohledávku v částce vyší než 59,46 mil. Kč. | 60073785.25 |
A.I.35. | Náklady byly v roce 2018 především za DDHM programového vybavení (80,90 mil. Kč), výpočetní techniku (56,02 mil. Kč), výstrojní (38,44 mil. Kč),výzbrojní (37,21 mil. Kč), stavebně ubytovací (29,12 mil. Kč) a spojovací (19,44 mil. Kč). Do nákladů (558) je účtováno také bezúplatné nabytí DDM od subjektů, které nejsou vybrané účetní jednotky, a to výsledkově proti účtu 649, v souladu s bodem 5.3.3. ČÚS 710. Za období od 1. ledna 2018 do okamžiku, k němuž byla sestavena tato účetní závěrka účetní případy nabytí DDM nastaly v celkové výši 87 644 737,58 Kč. | 293886112.52 |
A.III.1. | V položce A.III.1. 571 - Náklady vybraných ústředních vládních institucí na transfery vykazuje Ministerstvo vnitra náklady na příspěvky na provoz vlastním SPO (ve výši 926 786 200,25 Kč), sociální dávky (důchody starobní, vdovské, vdovecké a sirotčí ve výši 5,29 mld. Kč, výsluhové příspěvky za více než 3,78 mld. Kč, odchodné ve výši 60,5 mil. Kč, náhrady povahy rehabilitací (20,21 mil. Kč), dotace obcím, církevním organizacím a dalším subjektům v celkové výši přesahující 1,24 mld. Kč, peněžní dary do zahraničí ve výši 178,45 mil. Kč (např.: 40,00 mil. Kč - peněžitý dar UNHCR - na rozvoj uprchlického tábora Azraq, peněžní dar Bosně a Hercegovině ve výši 24,69 mil. Kč, 24,63 mil. Kč peněžitý dar Makedonii, či peněžitý dar Iráku ve výši 10,28 mil.Kč). | 11571635123.48 |
B.I.2. | Výnosy z prodeje služeb byly v roce 2018 realizovány za závodní stravování (19,38 mil. Kč), z ostatních prodejů služeb (8,45 mil. Kč - především ubytování) a z poskytovaných služeb podléhajících DPH (2,01 mil. Kč). | 29857154.93 |
B.I.5. | Výnosy ze správních poplatků vzrostly meziročně o 7,99 mil. Kč. | 12054853.67 |
B.I.9. | V rámci položky Smluvní pokuty a úroky z prodlení jsou vykázány výnosy z uvedených typů sankcí v soukromoprávních vztazích (vůči dodavatelům). Nejvyšší pokuta (3 520000 Kč) souvisela s odstraněním vad (firma WISS CZECH). | 24685989.96 |
B.I.17. | V položce Ostatní výnosy z činnosti jsou vykázány zejména výnosy z - bezúplatného nabytí zásob (přičemž významné částky zásob, které nejsou v témže roce spotřebovány, jsou vykázány nejprve v položce 384- Výnosy příštích období a do položky 649 - Ostatní náklady z činnosti jsou postupně rozpouštěny ve vazbě na vznik nákladů . V rámci rezortu bylo v roce 2018 bezúplatně nabyto zásob za 5,13 mil. Kč a od subjektů mimo rezort za další 1,72 mil. Kč. Dále jsou zde vykazovány - přijaté náhrady škod za 5,47mil. Kč (z toho od pojišťoven za 2,45 mil. Kč), - nabytí drobného dlouhodobého majetku od subjektů, které nejsou vybranými účetními jednotkami, - prominutí závazku, - meziročně došlo v této položce k růstu o více než 80,41 mil. Kč. K nejvýraznějším výnosům patří bezúplatné nabytí DDM od nevybraných účetních jednotek za více než 87,64 mil. Kč. | 350628807.12 |