Účetní jednotka provedla mezi účetními obdobími 2015 a 2016 změny v uspořádání, označování a obsahovém vymezení položek účetní závěrky vyplývající z vyhlášky č. 369/2015 Sb. (dále také-vyhláška"). Změny se k 30. 9. 2016 týkají rozvahy, výkazu zisku a ztráty i přílohy účetní závěrky. Změna směrné účtové osnovy - vykazování technického zhodnocení Vyhláškou č. 369/2015 Sb. byly zrušeny tzv. uspořádací účty technického zhodnocení (účty 044, 045). Veškerá plnění charakteru technického zhodnocení se od 1.1.2016 vykazují přímo v příslušné položce nákladů resp. na účtech nedokončeného dlouhodobého majetku (041, 042) podle pravidel daných novelizovaným Českým účetním standardem č. 710. U technického zhodnocení nehmotného majetku platí: - na stranu Má dáti účtu 041- Nedokončený dlouhodobý nehmotný majetek se nově rovnou účtuje také o plněních charakteru technického zhodnocení (podle § 55 odst. 4 vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb.), jejichž jednotlivá ocenění jsou nižší než 60.000,- Kč, a která mohou splnit podmínky pro technické zhodnocení dlouhodobého nehmotného majetku podle § 11 odst. 2 uvedené vyhlášky. Na účet 041 se pořizují také plnění charakteru technického zhodnocení, jejichž jednotlivá ocenění jsou vyšší než částka stanovená v § 11 odst. 2 vyhlášky (tedy 60.000,- Kč), ale toto pravidlo platilo i v minulých obdobích a nebylo meziročně změněno; - na stranu MÁ DÁTI příslušného syntetického účtu nákladů se rovnou účtuje o plněních podle § 55 odst. 4 vyhlášky, jejichž jednotlivá ocenění jsou nižší než částka stanovená v § 11 odst. 2 vyhlášky, a která nemohou splnit podmínky pro technické zhodnocení dlouhodobého nehmotného majetku podle § 11 odst. 2 vyhlášky. Účetní jednotka si zvolila účet 518- Ostatní služby. U technického zhodnocení hmotného majetku platí: - na stranu Má dáti účtu 042- Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek se nově rovnou účtuje také o plněních charakteru technického zhodnocení (podle § 55 odst. 4 vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb.), jejichž jednotlivá ocenění jsou nižší než 40.000,- Kč, a která mohou splnit podmínky pro technické zhodnocení dlouhodobého nehmotného majetku podle § 14 odst. 9 uvedené vyhlášky. Na účet 042 se pořizují také plnění charakteru technického zhodnocení, jejichž jednotlivá ocenění jsou vyšší než částka stanovená v § 14 odst. 9 vyhlášky (tedy 40.000,- Kč), ale toto pravidlo platilo i v minulých obdobích a nebylo meziročně změněno; - na stranu MÁ DÁTI příslušného syntetického účtu nákladů se rovnou účtuje o plněních podle § 55 odst. 4 vyhlášky, jejichž jednotlivá ocenění jsou nižší než částka stanovená v § 14 odst. 9 vyhlášky, a která nemohou splnit podmínky pro technické zhodnocení dlouhodobého nehmotného majetku podle § 11 odst. 2 vyhlášky. Účetní jednotka si zvolila účet 549- Ostatní náklady z činnosti. Nemovité a movité věci nabyté za účelem bezúplatného předání - účet 139 Nemovité a movité věci nabyté za účelem bezúplatného předání s výjimkou předání vybraným účetním jednotkám se nově vykazují jako zásoby v položce 139- Ostatní zásoby (podle § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhl. č. 369/2015 Sb.). Účetní jednotka má k dispozici dokument s vypořádáním připomínek ministerstev k výše uvedené novele vyhlášky č. 410/2009 Sb., z něhož vyplývají další upřesnění- nové pravidlo platí bez ohledu na výši ocenění a dobu použitelnosti, rozhodující je účel nabytí. Za dodržení výše uvedených podmínek sem patří například i materiál pro humanitární pomoc. Z vypořádání připomínek dále vyplývá výklad týkající se změny způsobu vykazování věcí splňujících výše uvedené podmínky, nabytých před 1.1.2016. Ministerstvo financí vysvětluje, že v souladu s bodem 6.8. ČÚS č. 701 účetní jednotka v případě změny právního předpisu, ze kterého vyplývá změna uspořádání položek rozvahy nebo změna obsahového vymezení některé z položek rozvahy, které zakládá povinnost vykazovat určitou skutečnost v jiné položce rozvahy, postupuje v souladu s tímto právním předpisem. Proto účetní jednotka přistoupila k tomuto kroku - nové pořizování věcí splňujících podmínky podle § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky probíhá na účet 139- Ostatní zásoby. Účetní jednotka provedla analýzu, zda v některé z položek účetní závěrky vykazuje věci, které by k 1.1.2016 splňovaly obsahové vymezení účtu 139- Ostatní zásoby ve smyslu § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky, u nichž by bylo potřeba provést mezi roky 2015 a 2016 přetřídění. Žádné takové věci nebyly zjištěny a nová právní úprava bude použita až pro případné nové účetní případy. Průtokové transfery- změna názvu účtů 375 a 475 Oproti směrné účtové osnově platné pro účetní období roku 2015, byly přejmenovány účty 375 a 475 z původních názvů "Zprostředkování krátkodobých / dlouhodobých transferů" na "Krátkodobé / Dlouhodobé zprostředkování transferů". Důvodem bylo zvýšení právní jistoty účetních jednotek, neboť původní název nevystihoval obsahové vymezení těchto položek. Další změny směrné účtové osnovy Vedle výše uvedených změn byly ve směrné účtové osnově s platností k 1.1.2016 (příloha č. 7 k vyhlášce č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb.) provedeny také následující úpravy: - změna názvu účtů 247 a 248 - 247 - Účty spravovaných prostředků- nově-Účty státních finančních aktiv" - 248 - Souhrnné účty- nově-Účty řízení likvidity státní pokladny a státního dluhu" - Doplněn nový účet 369 - Pohledávky z neukončených finančních operací - Podrozvahové účty 975 a 976 mají oproti minulým obdobím zcela změněno obsahové vymezení i název (nově: 975 - Krátkodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu; 976 - Dlouhodobé podmíněné závazky z přijatého kolaterálu). V roce 2015 byly tehdejší podrozvahové položky 975 (976) - Krátkodobé (Dlouhodobé) podmíněné závazky z nástrojů spolufinancovaných ze zahraničí zrušeny. U poskytovatele, který realizuje transfer formou předfinancování ze státního rozpočtu se pro evidenci krátkodobých (dlouhodobých) podmíněných závazků z předfinancování transferů od roku 2015 používají nové položky 912 (952). Nyní (2016) byly účty 975 a 976 do směrné účtové osnovy vráceny, ale se zcela jiným významem, než měly v minulosti. - Ani pro jednu z výše uvedených položek účetní závěrky nemá účetní jednotka náplň (nenastávají účetní případy). Rezervní fond Fond zábrany škod, který je podle § 48 odst. 2 písm. d) zákona č. 218/2000 Sb. zdrojem rezervního fondu organizačních složek státu, je od roku 2016 vykazován v části F. přílohy účetní závěrky na novém řádku B.II.8 - Ostatní tvorba. Čerpání je vykazováno na souvztažném řádku B.III.7.- Ostatní čerpání. Před 1.1.2016 byl fond zábrany škod vykazován v rámci položek určených pro účelové peněžní dary. Fond zábrany škod je tvořen podle zvláštního zákona (§ 23a zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 160/2013 Sb.). Náklady a výnosy z předfinancování transferů Účetní jednotka není poskytovatelem transferů s předfinancováním ze státního rozpočtu. Náklady z titulu předfinancování vlastních projektů spolufinancovaných z EU jsou proto nadále vykazovány dle jejich věcné povahy v rámci účtů třídy 5, případě skupiny 04x. Účetní jednotka (jelikož není poskytovatelem) pro jejich vykázání nepoužívá novou položku A.III.3. - Náklady vybraných ústředních vládních institucí na předfinancování transferů (účet 575). Obdrženou "refundaci" z prostředků fondů EU (i prostřednictvím Národního fondu) účetní jednotka (jelikož není poskytovatelem) nevykazuje v nové položce B.IV.3. Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z předfinancování transferů (účet 675), ale nadále v položce B.IV.1. Výnosy vybraných ústředních vládních institucí z transferů (účet 671 - nejde-li o transfer patřící do účtové skupiny 40). Věcná břemena na cizím majetku Věcná břemena k cizímu pozemku a stavbě s výjimkou užívacího práva jsou již od 1.1. 2014 samostatným hmotným majetkem (podle § 14 vyhlášky č. 410/2009 Sb. ve znění vyhlášky č. 473/2013 Sb.), pokud nejsou vykazována jako součást ocenění stavby nebo jako zásoba. S platností od 1. 1. 2015 byl vyhláškou č. 301/2014 Sb. upřesněn způsob vykazování výše uvedených břemen, jejichž ocenění nedosahuje 40 tis. Kč. Tato břemena jsou nově vždy drobným dlouhodobým majetkem a nelze je tedy nadále vykazovat na podrozvahovém účtu určeném pro majetek nedosahující dolní hranice ocenění DDM (položka rozvahy 902). Kontrola zaúčtování letošních věcných břemen s výjimkou užívacího práva a) na cizím majetku (pozemku, stavbě) ve prospěch OSS v roce 2016 nebyla uzavřena žádná Smlouva o zřízení věcného břemene - služebnosti, b) na vlastním majetku (s nímž má OSS příslušnost hospodaření) ve prospěch jiného subjektu - v roce 2016 byly uzavřeny následující smlouvy: - Smlouva o zřízení služebnosti inženýrské sítě ve znění Dodatku č. 1 ke Smlouvě o zřízení služebnosti inženýrské sítě ve prospěch společnosti ČD - Telematika a.s., za účelem zřízení, provozování a udržování vedení komunikační sítě na dotčených nemovitostech - pozemcích parc. č. 525/82 a 527/100 v k.ú. Dvory, obec Karlovy Vary, areál Krajského ředitelství HZS Kvk (stavební objekt č.: 2105072) a pozemku parc. č. 527/101 v k.ú. Dvory, obec Karlovy Vary, areál skladů krajského ředitelství HZS Kvk, (stavební objekt č.: 2105073) - za úplatu ve výši 5.009,40,- Kč, což je 0,079% z celkové účetní hodnoty dotčených pozemků v době podpisu smlouvy 6.348.077,40 Kč - není potřeba vytvářet opravnou položku. - Smlouva o zřízení věcného břemene - služebnosti ve prospěch společnosti ČEZ Distribuce, a.s., za účelem zřízení umístění a provozování zařízení distribuční soustavy podzemního kabelového vedení NN na dotčené nemovitosti - pozemku parc.č. 3164/1 v k.ú. Cheb, obec Cheb, areál stanice Cheb (stavební objekt č.: 2105082) - za úplatu ve výši 10.440,- Kč, což je 0,78% z celkové účetní hodnoty dotčeného pozemku v době podpisu smlouvy 1.340.425,50 Kč - není potřeba vytvářet opravnou položku. Změny provedené s platností od počátku účetního období z důvodu zpřesnění věrného zobrazení a zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky v návaznosti na poznatky z kontroly NKÚ, která byla v 1. čtvrtletí 2016 ukončena na Ministerstvu vnitra: 1) Bylo provedeno přetřídění majetku z účtu 112 - Materiál na skladě na účty 028. Jednalo se o dodávky drobného dlouhodobého majetku (boty zásahové ve výši 31 297,86 Kč) pořízeného na sklad od roku 2001 se souhlasem Ministerstva financí pod č. j. 341/32.148/2001. 2) Proběhlo přeúčtování pohledávek z uložených pokut ze soukromoprávních vztahů z účtu 311 - Odběratelé na účet 315 - Jiné pohledávky z hlavní činnosti. Veškeré pokuty (pokud se nejednalo o kázeňské tresty) jsou nyní vykazovány pouze na účtu 315. Položky z účtů 311 byly převedeny včetně svých opravných položek. Mezi rozvahovými účty třídy 3 proběhl převod v ocenění Brutto. Související korekce (opravné položky) byly převedeny na příslušný účet opravných položek, aby byly v rozvaze řádně vykázány u nového účtu. Případné letošní účetní případy byly opraveny obratově (tato oprava se v účetní závěrce neprojeví, avšak bude vykázána v jiných účetních záznamech, zejména v Pomocném analytickém přehledu PAP). 3) Výnosy z titulu věcného břemene jsou nově vykázány místo účtu 602-Výnosy z prodeje služeb na účtu 649 - Ostatní výnosy z činnosti. Ačkoli § 14 odst. 1 písm. c) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH výslovně uvádí, že vznik věcného břemene je poskytnutím služby, a ačkoli vyhláška č. 410/2009 Sb. nestanoví pro účet 602 - Výnosy z prodeje služeb žádné obsahové vymezení, tak podle odborného názoru NKÚ obsahové vymezení účtu 602 neodpovídá danému účetnímu případu s tím, že se v rámci obsahového vymezení účtů nelze obecně odkazovat na vymezení obsažené v právním předpise, který upravuje jinou než účetní problematiku (v tomto případě např. zákon č. 235/2004 Sb., o DPH). 4) Závazky z dávek nemocenského pojištění jsou nově vykázány místo účtu 331 - Zaměstnanci na účtu 345-Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce. Důvodem tohoto zpřesnění způsobu vykazování závazku je fakt, že dávka je podle bodu 3.1. písm. a) Českého účetního standardu č. 703 transferem a v případě transferu poskytovaného příslušníkům ve služebním poměru dle § 32 odst. 5 písm. a) vyhlč. č. 410/2009 Sb., se účtují na účtu 345. MV vyplácí jako orgán nemocenského pojištění dle zákona č. 187/2006 sb., dávky obsažené v RP 541020. |
Účetní jednotka vede účetnictví v plném rozsahu a používá metody stanovené zákonem č. 563/1991 Sb., vyhláškou č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů a Českými účetními standardy (č. 701 - 710). Informace jsou v účetní závěrce uvedeny v Kč na dvě desetinná místa. Minulé období je Netto. Metoda oceňování Nakoupený majetek a zásoby je oceňován pořizovacími cenami stanovenými v souladu s vyhláškou č. 410/2009 Sb. Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) účetní jednotka přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. V rámci kapitoly 314 se přebírá nejen ocenění, ale i způsob zaúčtování. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. Účetní jednotka nevyužila možnosti snížení dolní hranice ocenění drobného dlouhodobého majetku (DDM), užívá standardní cenové hranice stanovené vyhláškou č. 410/2009 Sb. (§ 13 odst. 6 a § 14 odst. 6 - tj. 3 resp. 7 tis. Kč). Oceňování reálnou hodnotou Majetek je považován za určený k prodeji okamžikem, kdy je nepotřebný pro stát a bylo zahájeno zjišťování zájemců o koupi podle vyhlášky č. 62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu. Za reálnou hodnotu se v souladu s metodickým pokynem zřizovatele považuje cena v místě a čase obvyklá, u nemovitého majetku cena stanovená aktuálním znaleckým posudkem (a to cena administrativní, pokud je vyšší než cena v místě a čase obvyklá). Disponibilní majetek (vyjma drobného dlouhodobého)je znovu přeceňován v případě, že dojde k významné změně jeho hodnoty nebo v případě vyhotovení nového znaleckého posudku. V rámci možnosti volby složeného či nesloženého účetního zápisu podle bodu 3.4.10. ČÚS 709 účetní jednotka zvolila způsob nesloženého zápisu. Volba je dána také možnostmi používaného informačního systému. Prvním krokem je zrušení oprávek souvztažným zápisem proti příslušnému účtu třídy 0 a druhým krokem je přecenění z takto získané zůstatkové ceny na reálnou hodnotu účetním zápisem na účtu účtové třídy 0 proti účtu 407. Je zajištěno shodné výsledné zobrazení v účetní závěrce jako při použití nesloženého zápisu. Liší se pouze obraty na účtech. Po přecenění následuje přeúčtování na nový účet majetku určeného k prodeji (035 resp. 036). Zásoby určené k prodeji se na reálnou hodnotu v souladu s § 27 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, nepřeceňují. Od okamžiku uvedení dlouhodobého nehmotného majetku nebo dlouhodobého hmotného majetku do užívání účetní jednotka neúčtuje o změně výše ocenění tohoto majetku, nestanoví-li zákon, vyhláška nebo Český účetní standard jinak. Účetní jednotka zatím neučinila podle bodu 7.1. písm. d) Českého účetního standardu č. 710 rozhodnutí ve věci zahrnování či nezahrnování výdajů souvisejících se zajištěním financování a administrací přijatých transferů podle Českého účetního standardu č. 703 - Transfery a žádostí o poskytnutí těchto transferů určených na financování pořízení dlouhodobého majetku a jiných obdobných činností jako součásti nákladů souvisejících s pořízením tohoto dlouhodobého majetku, protože takový účetní případ zatím nenastal ani jej neočekává. Metoda oceňování souboru majetku: Soubory hmotných movitých věcí vykazuje účetní jednotka v ocenění pořizovacími cenami (a vede k nim operativní evidenci s uvedením hlavní věci). Při změně příslušnosti hospodaření (resp. při bezúplatném příjmu od vybrané účetní jednotky) účetní jednotka přebírá ocenění a výši oprávek od předávající účetní jednotky. Ostatní bezúplatně nabytý majetek je oceňován reprodukční pořizovací cenou, v případě nabytí darem je zohledněna cena uvedená v darovací smlouvě, pokud odpovídá definici reprodukční pořizovací ceny stanovené zákonem o účetnictví. V případě změny v rozsahu souboru (přidání věci, vyřazení věci (aniž by tím došlo k ukončení užívání souboru) upravuje účetní jednotka ocenění souboru o pořizovací cenu předmětné věci. Výjimkou z tohoto pravidla jsou opravy poškozeného souboru prováděné výměnným způsobem, kdy se měněná věc považuje z hlediska celého souboru za náhradní díl a výše ocenění se tudíž nemění. Účetní jednotka nevykazuje soubor majetku tvořený kulturními památkami nebo předměty kulturní hodnoty, u něhož by známa pořizovací cena ani jedné z věcí tvořících soubor majetku, a který by tudíž byl oceněn ve výši 1,- Kč. Účtování o zásobách Pro účtování o zásobách účetní jednotka používá způsob A. Vnitřním pokynem jsou stanoveny druhy zásob účtované do přímé spotřeby bez zaúčtování na sklad. Pro oceňování úbytků zásob ze skladu užívá účetní jednotka vážený aritmetický průměr, který je počítán při každém úbytku zásob. Stejné pravidlo platí i pro oceňování úbytku zásob nabytých za účelem bezúplatného předání z účtu 139 podle § 20 odst. 3 písm. h) vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění vyhlášky č. 369/2015 Sb. V případě účtování o významném množství o bezúplatně nabytých zásob, jejichž spotřeba nebo jiný úbytek nenastal(a) v roce nabytí přes účet 384-Výnosy příštích období, účetní jednotka bude rozpouštět do výnosů běžného období v původních pořizovacích cenách (tj. v cenách, v nichž bylo účtováno o nabytí zásob). Metoda časového rozlišení nákladů a výnosů Účetní jednotka používá metodu časového rozlišení nákladů a výnosů. Obdobím se pro potřeby časového rozlišení rozumí kalendářní rok, a to i u transferů. Mezi měsíci nebo čtvrtletími téhož období účetní jednotka časově nerozlišuje. Při časovém rozlišení je aplikován princip významnosti. Hranice významnosti byla stanovena na částku 50 tis. Kč. Do této částky se časově nerozlišuje (kromě záloh na transfery). Aplikace principu významnosti při opravách chyb Pro opravy chyb nákladů a výnosů minulých období se zohledňuje hranice významnosti stanovená přímo právním předpisem (§ 26 vyhlášky 410/2009 Sb. ve znění vyhlášky č. 403/2011 Sb.). Podle ní se účetní jednotka rozhoduje pro opravu výsledkově či rozvahově (prostřednictvím účtu 408). Metoda opravných položek Opravné položky k pohledávkám jsou tvořeny i snižovány průběžně v návaznosti na délku prodlení podle § 65 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009 Sb. Snížení opravných položek vytvořených v rámci prvního použití metody prostřednictvím účtu 406 je v souladu s doporučením Ministestva financí účtováno prostřednictvím příslušného účtu nákladů - 556. Účetní jednotka nezjistila inventarizací potřebu tvorby opravných položek k majetku. Metoda kurzových rozdílů Účetní jednotka průběžně účtuje o kurzových rozdílech k okamžiku uskutečnění účetního případu. Přecenění položek uvedených v §4 odst. 12 zákona o účetnictví kursem vyhlášeným ČNB se v mezitímní účetní závěrce neprovádí, jen k rozvahovému dni. Kurzové rozdíly jsou účtovány prostřednictvím příslušných účtů nákladů (563) a výnosů (663). Metoda rezerv Účetní jednotka používá metodu tvorby rezerv, v souladu s vnitřním pokynem, ale v současném období není žádná rezerva vytvořena. Metoda odpisování Účetní jednotka odepisuje majetek rovnoměrným způsobem v souladu s Českým účetním standardem č. 708. Účetní jednotka neodpisuje pozemky, kulturní předměty a další majetek uvedený v §66 odst. 7 vyhlášky č. 410/2009 Sb., včetně majetku určeného k prodeji. Účetní jednotka se v souladu s Českým účetním standardem č. 708 (bod 3.1. písm. f) rozhodla aplikovat tzv. zbytkovou hodnotu. Hranice významnosti zaúčtování zbytkové hodnoty při vyřazení je vnitřním předpisem stanovena absolutní hodnotou, která se rovná 5 % ocenění. Drobný dlouhodobý majetek Celá pořizovací cena DDM nakoupeného (nebo vlastními silami vytvořeného) je při pořízení účtována do nákladů (558) a na příslušný účet oprávek (088 resp. 078). Za majetek vytvořený vlastní činností se v souladu s metodickým výkladem Ministerstva financí považuje i DDM získaný rozebráním většího majetkového celku vedeného na účtu 022. K okamžiku sestavení této účetní závěrky bylo účtováno o aktivaci DDM získaného rozebráním ve výši 416 496,10 Kč. Do nákladů (558) je účtováno také bezúplatné nabytí DDM od subjektů, které nejsou vybrané účetní jednotky, a to výsledkově - proti účtu 649, v souladu s bodem 5.3.3. ČÚS 710. Za období od 1. ledna 2016 do okamžiku, k němuž byla sestavena tato účetní závěrka, došlo k nabytí DDHM od takového subjektu ve výši 4 800,00 Kč. Dále byla provedena aktivace DDM ve výši 92 063,10 Kč, na základě překvalifikování majetků vedených v neúčetní evidenci a jako ZSPM, a to na majetek DM číselný hmotný ZOECH. Na účtu 112 byl vykazován budoucí majetek (boty zásahové) v celkové hodnotě 31 297,86 Kč. Majetek byl vydán ze skladu MM do evidence DM na účet 028. Jednorázové vyskladnění provedeno na účet 558. DDM určený k prodeji je přeceňován na reálnou hodnotu způsobem popsaným v části "Oceňování reálnou hodnotou". Účetní jednotka si vnitřním pokynem stanovila principy významnosti pro účtování na podrozvahových účtech. Účtování o pohledávkách Na základě poznatků z kontrolního protokolu z kontroly NKÚ se MV bude řídti názorem NKÚ a do doby případné změny obsahového vymzení ostatních položek pohledávek bude veškeré pokuty vykazovat na účtu 315. Účetní jednotka na základě metodického doporučení smluvní pokuty vykazuje na účtu 315 - Jiné pohledávky z hlavní činnosti. Bylo provedeno přeúčtování z účtu 311 v celkové výši 55 084,11 Kč. U účetních případů, které proběhly v aktuálním účetním období, byly také opraveny obraty (tj. tehdy, pokud předpis i úhrada pohledávky proběhly přes nesprávný účet v aktuálním účetním období). Doplňující informace k příloze účetní závěrky: - K části A - položka III.4. - účetní jednotka zde vede podmíněné pohledávky na základě smluv o výpůjčce v celkové výši 15.228.522,81 Kč (Generální ředitelství cel, Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje, Zařízení služeb pro MV, Karlovarský kraj, Město Toužim, Město Kraslice), - položka VI.6. - účetní jednotka zde vede podmíněné závazky na základě smluv nebo zápisu o výpůjčce v celkové výši 107.437.999,11 Kč (např. AEC Novák 475 650,00 Kč, HEXION a.s. 40 891 825,00 Kč, MV ČR - GŘ HZS 63.328.327,21 Kč, PČR KŘ Kvk 1 170 912,00 Kč) - položka VI.8 - celková výše 5.717.658,56 Kč - užívání majetku od Správy státních hmotných rezerv - položka VII.1 - celková výše 764 314,00 Kč - podmíněný závazek ze smlouvy o pořízení DHM - 2 ks referentských automobilů - položka VII.4 - celková výše 1 462 890,00 Kč, z toho Smlouva o dílo na výstavbu garáží na PS Cheb (31.12.2020) ve výši 954 690,00 Kč - K části F: Účetní jednotka neposkytuje půjčky z FKSP. - K části F - Rezervní fond: Zákon č. 218/2000 Sb., ve znění zákona č. 25/2015 Sb. stanovil nový zdroj rezervního fondu organizačních složek státu: prostředky poskytnuté z fondu zábrany škod podle zvláštního zákona (§ 23a zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 160/2013 Sb.). Tvorba i čerpání z tohoto titulu bude vykázáno v položce "Ostatní tvorba" a "Ostatní čerpání". - K části H. - Stavební pozemky: Účetní jednotka v řádku H.1. Stavební pozemky nevykazuje žádný údaj, vzhledem k obsahové nejasnosti této položky. Podle ustanovení § 2 písm. c) katastrálního zákona č. 256/2013 Sb. je stavební parcelou pozemek evidovaný v druhu pozemku zastavěná plocha a nádvoří. Podle přílohy ke katastrální vyhlášce č. 357/2013 Sb. (stať 1 bod 13), která stanoví technické podrobnosti pro správu katastru, se druhem pozemku "zastavěná plocha a nádvoří" rozumí pozemek, na němž je a) budova včetně nádvoří tj. části zastavěného stavebního pozemku, obsahující dvůr, vjezd, drobné stavby, bazén, zatravněné plochy, okrasné záhony a jiné přiléhající plochy, které slouží k lepšímu užívání stavby), vyjma skleníku, který je v katastru evidován jako budova, postaveného na zemědělském nebo lesním pozemku, budovy postavené na lesním pozemku a budovy evidované na pozemku vodní plocha, b) společný dvůr, c) zbořeniště, d) vodní dílo. Zkráceně se tento druh pozemku označuje jako "zast. pl.", tedy zastavěná plocha. Zastavěná plocha však do H.1. patřit nemůže, protože má ve výkazu svou vlastní položku "H.4 Zastavěná plocha". Nádvoří je stavba. Ministerstvo vnitra v rámci poskytování metodické podpory kapitole 314 tuto problematiku s Ministerstvem financí dlouhodobě diskutuje, přesto stále přetrvává nejasnost, co Ministerstvo financí požaduje vykazovat v položce "H.1. Stavební pozemky". |